Winparts kiest nieuwe verpakkingsstrategie voor 20% jaarlijkse groei

Winparts DS Smith

Winparts kiest nieuwe verpakkingsstrategie voor 20% jaarlijkse groei

Winparts investeerde in een nieuwe inpakmachine om de jaarlijkse groei van 20% te kunnen blijven ondersteunen. In samenwerking met DS Smith zorgde de webshop ervoor dat het toenemende aantal pakketjes, zonder onnodige lege ruimte, kan worden ingepakt en verzonden.

Meer dan 4.000 pakketjes

Vorig jaar kwam Winparts op een punt dat de grote hoeveelheid pakketjes een uitdaging werd. Eerder optimaliseerde men al het assortiment van dozen op maat, maar om te kunnen blijven groeien, werd besloten om verder te automatiseren. Men stapte over op eindloos golfkarton en installeerde een gloednieuwe inpakmachine. DS Smith optimaliseerde de verpakkingskosten en de technische toepasbaarheid op de inpakmachine, waardoor het bedrijf nu meer dan 4.000 pakketjes per dag kan verwerken.

Completere klantbeleving

Martijn van Brienen, Logistiek Manager bij Winparts, vertelt: 'De capaciteit groeide van 2.000 naar ruim 4.000 pakketjes per dag en de rek is nog lang niet eruit. We moesten nadenken over manieren, waarop het proces goed zou blijven verlopen om alle pakketjes op tijd te versturen. Het optimaal afstemmen van het karton en de bedrukking op de machine bleek een gouden greep. Het inschakelen van externe expertise leverde kostentechnische voordelen op én zorgt voor een snelle verwerking op de machine en een completere klantbeleving door extra aandacht te geven aan de bedrukking.'

‘Het optimaal afstemmen van het karton en de bedrukking op de machine bleek een gouden greep.’

Last Mile Delivery verbeteren

Volgens Van Brienen is de focus op optimale klantbeleving een van de belangrijkste succesfactoren van Winparts: ‘Een apart team matcht bijvoorbeeld de automotive artikelen met alle kentekens in Nederland, zodat de consument snel en eenvoudig de juiste onderdelen kan bestellen. De geavanceerde webshopomgeving is gericht op bestelgemak en de goed getrainde backoffice handelt alle klantvragen af. Door extra focus te leggen op de verpakking hoopt men ook de klanttevredenheid in de Last Mile Delivery verder te verhogen.’

 

DS Smith eindloos kartonmachine DS Smith Winparts
Artikel delen