‘Ons gebruik van AI gaat niet alleen over efficiëntie, processen en prognosetools’, zegt zegt Björn Blomqvist , hoofd AI-strategie bij Axfood. ‘Het ontsluit ook het creatief potentieel. De AI die we hebben ontwikkeld, heeft geleerd te begrijpen waar wij en onze merken voor staan, evenals de producten zelf en onze visuele taal. De geïntegreerde AI-assistent die we hebben ontworpen, helpt de applicatie onze ontwerpers te ondersteunen door middel van prompts en het ontwerpproces, en biedt inspiratie en unieke verpakkingsontwerpen die er compleet anders uitzien dan alles wat we eerderr hebben gedaan.’
Creatief proces
‘We wilden onderzoeken hoe we AI konden gebruiken in ons creatieve proces, en we kozen een traditioneel product om het onverwachte design te benadrukken. Melk is ook een heel zichtbaar product in onze winkels. We zouden dit ontwerp nooit hebben bedacht zonder AI, en door ermee te experimenteren hebben we veel geleerd over hoe en wanneer we AI kunnen gebruiken in het creatieve proces,’ zegt Lisa Dauchez, hoofd van merkontwikkeling en verpakking bij Axfood's inkoop- en logistiekbedrijf Dagab.
Informatie over AI op achterkant melkpak
De melkpakken waren meer dan alleen een kans om nieuwe manieren te vinden om AI intern te gebruiken. Hun grote volume en brede doelgroep betekende ook dat de achterkanten van de pakken – ook gecreëerd door AI – een uitstekende manier waren om melkliefhebbers van alle leeftijden te informeren over het belang van AI, door te benadrukken hoe het vandaag de dag al wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de voedingsindustrie.
Honderden AI-modellen
‘Ook al gebruiken we AI al jaren, met honderden AI-modellen op productieniveau, we staan nog maar aan het begin van een zeer opwindende reis, niet alleen in de maatschappij en in de industrie, maar ook bij Axfood. We hebben al oplossingen gecreëerd voor winkels, magazijnen en transport die ons werk op het gebied van duurzaamheid, assortiment en verkoopcampagnes ondersteunen en onze activiteiten stroomlijnen, wat allemaal moeilijk te zien is van buitenaf, ook al is het uiteindelijk belangrijk voor de klant. Het is ook leuk dat we de mogelijkheden van AI op deze manier konden demonstreren: in de creatieve processen bij een fysiek product’, zegt Björn Blomqvist.