Een van de belangrijkste overwegingen bij de nieuwe vormgeving was de leesbaarheid en schapnavigatie. Aangezien het AGF-schap overwegend merkloos is, is er bewust voor gekozen om dit bij de verspakketten door te trekken. De naam van het gerecht wordt prominent weergegeven en is direct herkenbaar bij het eerste oogcontact. ‘Ieder verspakket heeft dezelfde opbouw, met overzichtelijke en gestructureerde informatie op vaste plekken’, zegt Xander van Miltenburg, art director BRUM. ‘Een witte omlijning van de sleeve zorgt ervoor dat het geheel zich goed aftekent tegen de inhoud van het pakket.’
Informatie snel vindbaar
Het nieuwe ontwerp is gericht op de consument die snel en efficiënt wil kunnen kiezen. De focus ligt op het eindresultaat: een smakelijk gerecht dat duidelijk in beeld wordt gebracht. Dit is een belangrijke bevestiging voor de consument, aangezien de losse ingrediënten in het pakket vaak niet direct aangeven welk gerecht ermee kan worden bereid. Vervolgens wordt praktische informatie, zoals welke extra ingrediënten nodig zijn en hoeveel porties er uit het pakket gehaald kunnen worden, helder en eenvoudig gepresenteerd.
Minimalistisch en eigentijds design van BRUM
Het ontwerp is volgens BRUM "weer helemaal van deze tijd," geïnspireerd door trends in foodmagazines en minimalistisch van opzet. De focus ligt op het eindresultaat en minder op het feit dat de pakketten vegetarisch of veganistisch zijn, hoewel de bijbehorende keurmerken duidelijk aanwezig zijn. ‘We wilden dat consumenten vooral het gevoel krijgen dat ze iets lekkers en voedzaams kunnen maken, zonder al te veel nadruk op het vega/vegan aspect,’ aldus Marc Terlien, senior project manager bij Brum Packaging Design. ‘De combinatie van natuurlijke kleuren, texturen en een klassieke schreefletter onderstreept dit gevoel.’
Lidl speelt in op duurzaamheid en natuurlijke uitstraling
Met de overstap naar een vegetarisch assortiment is er ook een bewuste keuze gemaakt voor een duurzamere en natuurlijkere uitstraling van de verpakking. De bedrukking op het doosje is vervangen door een kraft look, wat naast het esthetische voordeel ook duurzamer is. Het onbedrukte materiaal benadrukt de eenvoud en puurheid van de verspakketten, terwijl handmatige accenten en ruwere texturen de natuurlijke look versterken.
Met deze restyling speelt Lidl in op de groeiende vraag naar duurzame, voedzame en gemakkelijk te bereiden maaltijden, terwijl BRUM erin geslaagd is om een eigentijds en herkenbaar verpakkingsdesign te creëren dat zowel de consument als het milieu tegemoetkomt.