Blauwe basis voor Rootzz of Nature

Blauwe basis voor Rootzz of Nature

Een onontdekte culinaire parel uit de natuur een plek geven in de Nederlandse keuken. Dat is wat Lemar voor ogen heeft met zijn vleesvervangende producten op basis van jackfruit. Het team van Brum Design gaf Rootzz of Nature zijn stopping power.

Nieuwkomer Rootzz of Nature

Het assortiment plantaardige vleesvervangers in de koelversschappen van de supermarkten is groter dan ooit. Hoewel het nog altijd om een nichemarkt gaat, is dit een segment dat volgens onderzoek van onder meer ABN Amro explosief groeit. Een van de nieuwkomers op die markt is Rootzz of Nature, een vleesvervanger op basis van jackfruit. ‘Tijdens een reis naar Sri Lanka ontdekten we deze veelzijdige vrucht, die van nature de tasty bite van vlees heeft en makkelijk smaken opneemt. Dat vonden wij zo bijzonder, dat we de jackfruit mee naar Nederland namen’, vertelt André Hendriks, algemeen directeur en mede-eigenaar van Lemar (Hoevelaken).

Eigen merk?

Het bedrijf voerde het product onder een distributiemerk in het foodservicekanaal. En met succes. De groeiende consumentenvraag naar plantaardige vleesvervangers zette Hendriks echter aan het denken. ‘Waarom zouden we niet zélf een merk voor jackfruitproducten starten? Zelf de regie hebben, alle verantwoordelijkheden volledig in eigen hand, een merk bouwen vanaf scratch en daar al je creativiteit en innovaties in kwijt kunnen: hoe leuk zou dat zijn?’ Samen met zijn team werkte hij het plan uit; om regie over de keten te hebben was een betrouwbare leverancier van jackfruit nodig evenals een productontwikkelaar en co-manufacturer. ‘Want dat zijn we niet’, zegt Hendriks.

Propositie moet goed zijn

Het idee kreeg vorm en leidde begin van dit jaar tot de introductie van het nieuwe merk Rootzz of Nature. ‘Naast een betrouwbare leverancier, producent en een productontwikkelaar, wisten we: de propositie van een eigen merk moet heel goed zijn en dusdanig onderscheidend dat we in het megadrukke koelversschap in de supermarkt ons eigen domein zouden kunnen claimen. Daar hadden we de expertise van een professional voor nodig.’ Hendriks haalde het team van Brum Design binnen en gaf ze een tweeledige opdracht: ‘verzin een mooie merknaam voor ons bijzondere product én laat de verpakking uitstralen dat het om a new kid in town gaat’.


Food professionals kunnen ook van de jackfruit vleesvervangers genieten dankzij de Foodservice range.

Breed toegankelijk

Pieter Steenaert van Brum Design: ‘We zijn gaan creëren vanuit twee archetypes - the explorer en the innocent. De nadruk kwam op the innocent: de onschuldige, die de wereld wil veranderen vanuit zichzelf. Dit leidde tot het definitieve ontwerp. Als basiskleur kozen we bewust voor blauw; die kleur is er nog niet in het segment plantaardige vleesvervangers en valt dus op. Verder kreeg het jackfruit een hoofdrol. Dat ligt voor hand: het is een nieuw product dat veel mensen nog moeten leren kennen. Het woordbeeld wordt groot afgebeeld, de productvariant kleiner en in een andere kleur. Het vrolijke blokjespatroon in de blauwe achtergrond, is een knipoog naar de stekeltjes van het jackfruit. Met de bladvorm hebben we herkomst willen benadrukken. En zo kwamen we ook op de merknaam: Rootzz of Nature. Het staat voor het plantaardige alternatief uit de natuur, de onontdekte parel uit de natuur in je keuken. Het is een eigenzinnige merknaam voor een bijzonder product, maar tegelijkertijd ook een breed toegankelijke.’ De merknaam dekt niet alleen nu de lading, maar is straks ook goed voor lijnextensies en bij uitbreidingen van het assortiment, legt Steenaert uit. ‘De eigenzinnige verpakking zorgt voor blokvorming in het schap’, vult Hendriks aan.


Rootzz of Nature is een nieuwe plantaardige vleesvervanger. Brum Design bedacht de naam en gebruikte blauw als basis voor de verpakking.

Het logo heeft volgens Steenaert de gelaagdheid die bij dit merk past: het woordbeeld Roottz is groot en ‘of Nature’ kleiner. En passend bij the innocent-strategie: het design is vooral kleurrijk, vrolijk en nodigt uit om op een positieve manier naar het leven te kijken. ‘In de vorm van het logo kun je een druppel, een blad, maar ook een smile zien. De O-tjes verbeelden een knipoog. Een vriendelijk gebaar, iets dat je onbewust waarneemt. Naast dit zachte element zorgt het zwart voor het stoere contrast.’

Designuitdaging

De primaire doelgroep voor Rootzz of Nature is de flexitariër. Zichtbaarheid van de inhoud en transparantie van de verpakking staan naast puur ook voor eerlijk, een belangrijke voorwaarde voor de doelgroep. De tray van gerecycled kunststof heeft een kartonnen banderol. Een beperkte ruimte waarop het merkverhaal verteld moet worden. ‘Dat is altijd weer een uitdaging, maar voor dit nieuwe product dat nog niet veel mensen kennen, geldt dat zeker’, aldus Steenaert. ‘Een foto van een kleurrijk gerecht als menusuggestie moet inspireren. Op de nieuwe introducties die in het najaar volgen zal daar nog meer aandacht voor zijn.’ Hendriks: ‘De boodschap is: dit is een comfortproduct, waarmee je makkelijk en snel een goede, verantwoorde maaltijd op tafel zet. We gaan ook een kok inzetten op Instagram, die gerechten op basis van jackfruit kookt. Wat dat betreft was de horecalockdown in ons nadeel. Mensen hadden anders jackfruit al een keertje kunnen proeven in een restaurant en dan is de stap om het product in de winkel te kopen om er thuis iets mee te bereiden, minder groot. Nu moeten we echt goed uitleggen wat jackfruit is, waar het vandaan komt en vooral hoe lekker het is.’



Nieuwe introducties

Hendriks over de plannen voor uitbreiding: ‘In het najaar komen we met twee nieuwe introducties in een nieuwe categorie en met nieuwe varianten. Dit segment vraagt om voortdurende focus. Dat is topsport! De time to market moet snel zijn wil je het schap veroveren, maar we gaan ervoor. Roottz of nature is een merk in beweging. De markt voor plantaardige vleesvervangers is een markt voor een jonge doelgroep en die moet je voortdurend verrassen met nieuwe producten. Alleen dan creëer je fans.

Artikel delen