Marie Spaas, onze gedreven en enthousiaste Product and Packaging designer. Met Blackbirds werkte ze in de afgelopen jaren aan verschillende packaging uitdagingen voor vele van onze klanten. Graag neemt ze je mee in het vormelijk en technisch ontwerp van de Vandemoortele Squeeze verpakking.
Vandemoortele staat voor genieten, zo brengen ze verschillende bakkerijproducten, margarines, oliën en vetten op de markt. Om bijvoorbeeld je frietjes in te bakken en daar hoort ook een goede mayonaise bij, met een handige verpakking natuurlijk.
Laten we eens duiken in dit structural packaging design project, startend met de Ideationfase.
Research: een goede voorbereiding is alles
“De eerste stap in het creatieve proces is op onderzoek gaan. Wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen retail sausverpakkingen? Wat doet de concurrentie? Hoe werken andere verpakkingen en hoe functioneel zijn ze? Waarbij natuurlijk heel veel verpakkingssamples uitvoerig worden getest, ofwel, veel frietjes met saus om te proeven!
De ‘store-checks’ geven een duidelijk eerste inzicht van wat er in de markt gebeurt. En vooral ook wat wel en niet werkt. Shelf impact speelt een grote rol bij het verder bepalen van de vormgeving van de verpakking.
Naast het in kaart brengen van de kansen in het winkelschap worden ook alle technische eisen en specificaties uitvoerig bestudeerd en gedocumenteerd. Een goede verpakking moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien, ze moet ook gemakkelijk geproduceerd kunnen worden en naadloos integreren op vaak bestaande de verpakkingslijnen.
Er zijn immers heel wat standaarden om rekening mee te houden om een nieuwe verpakking betaalbaar en binnen een redelijke termijn op de markt te brengen, denk aan standaard schroefdopdiameters en gestandaardiseerde preforms voor injectieblazen.
From an idea to a real product on the shelf
En dan nu eindelijk tijd om te schetsen! Van zodra alle informatie verzameld is begint het echte creatieve werk en zetten we onze eerste ideeën op papier. Dat gaat van hele voorzichtige stappen tot de zotte ideeën. In deze fase laten we onze creativiteit los en kan alles nog. Waarna we later met een realistischer oog een selectie maken van de beste ideeën. Daarbij houden we 3 pijlers aan: produceerbaarheid, functionaliteit en aantrekkelijkheid.
Vandemoortele kennen we goed, we werken al lange tijd samen. Een voordeel voor dit project, we kennen het DNA hierdoor goed. Zo weten we in de nieuwe verpakking vrij snel de juiste richting te vinden. Al vrij vroeg ook worden de schetsen vertaald in eerste ruwe mock-ups om vormgeving en ergonomie te valideren.
Omdat de verpakking straks ook een op voorhand bepaalde inhoud moet hebben worden de schetsen al in de ideation fase vertaald naar 3D-computermodel om een gevoel te hebben van volume en ‘size impression’.
En dan nu terug naar de klant, eens zien wat zij ervan vinden?
Shout out naar Catchafish voor de prachtige label designs!
Volgende keer neemt Marie jullie mee naar de volgende fase: concept design. Tot dan!