Het nieuwe technologiebedrijf biedt een platform waarmee FMCG-bedrijven verpakkingsinformatie en ontwerpbestanden kunnen omzetten in digitale beelden. Die beelden zijn geschikt voor e-commerce, schapcommunicatie, interne validatie of consumentenonderzoek. ‘We nemen informatie die in de markt al beschikbaar is, zoals het planogram of de materialen van de verpakking. Dat voegen we samen en daarmee maken wij hoogwaardige renders’, legt Kolkman uit. Volgens hem maakt de technologie het mogelijk om beelden te creëren zonder dat er een fysiek product wordt geproduceerd. Daardoor kunnen bedrijven sneller keuzes maken over ontwerp, positionering of introductietiming.
Integratie in bestaande systemen
Een belangrijk uitgangspunt van :OVIO is dat gebruikers geen extra software hoeven te installeren. De technologie wordt geïntegreerd in bestaande systemen zoals PIM- en ERP-oplossingen. ‘Bedrijven in de FMCG-industrie willen geen nieuwe tools waarvoor accounts moeten worden aangemaakt of trainingen nodig zijn. Daarom embedden we onze technologie in systemen die ze al gebruiken’, vertelt Kolkman. Door deze aanpak kan het bedrijf met één druk op de knop content genereren, bestanden correct benoemen en opslaan op de juiste locatie. ‘Er komt geen handmatig proces aan te pas. Het bespaart tijd en verkleint de kans op fouten.’
Besparing in tijd en capaciteit
Kolkman ziet dat marketeers steeds meer administratieve taken uitvoeren. ‘Daardoor verlaten creatieve marketeers de industrie. Wij willen dat mensen zich kunnen richten op marketing, in plaats van dat ze de hele dag data van spreadsheet A naar B kopiëren’, zegt hij. Het platform richt zich daarom op automatisering en schaalbaarheid. Volgens Kolkman kan het systeem in theorie honderdduizenden beelden per dag genereren. Dat maakt het volgens hem geschikt voor bedrijven die veel SKU’s beheren of werken met terugkerende verpakkingsformats.

Private label als voorbeeld
Een van de klanten van :OVIO is heristo, een Duitse private labelproducent. Het bedrijf digitaliseert voor meerdere dochterbedrijven van heristo een groot deel van de verpakkingsportfolio. ‘We zijn bezig met het digitaliseren van duizend SKU’s voor producten die zij maken voor retailers. En net vorige week kregen we de opdracht om ook beelden voor hun eigen merken te maken’, zegt Kolkman. Hij ziet dat juist bedrijven met veel varianten op dezelfde verpakkingsvorm profijt hebben van automatisering. ‘Private label manufacturers hebben een beperkt aantal formfactors, maar creëren daar heel veel SKU’s voor. Dat is ideaal voor onze oplossing.’ Volgens Kolkman groeit binnen heristo ook de belangstelling vanuit de merkafdelingen. ‘De kwaliteit is zo goed dat mensen die verantwoordelijk zijn voor de brands zeggen: wij willen hier ook naar kijken. Dat bewijst dat we op de goede weg zijn.’
Samenwerkingen in ontwikkeling
Het bedrijf werkt aan integraties met externe softwareleveranciers, waaronder het Eindhovense Syncforce. ‘Zij zien de integratie met :OVIO als een unique selling proposition. Ze verzamelen veel data, maar genereren zelf geen content. Dit is voor hen iets unieks’, zegt Kolkman. Daarnaast onderzoekt het technologiebedrijf mogelijke samenwerkingen met partijen die actief zijn in design en digitale beelden. Daarbij kijkt het Kolkman zowel naar complementaire partners als naar bedrijven waarmee overlap bestaat. ‘Het gaat erom of je elkaar aanvult of overlapt. Voor eenvoudige verpakkingen zouden wij in bulk kunnen werken, terwijl creatieve bureaus zich richten op complexere projecten.’|
De naam :OVIO heeft geen specifieke betekenis, maar past volgens Kolkman bij de positionering die het bedrijf voor ogen heeft. ‘Ons logo bestaat uit een dubbele punt voor het woord OVIO. De dubbele punt staat vaak tussen de vraag en het antwoord dat volgt. Daarmee willen we aangeven dat we vragen in de verpakkingsindustrie willen beantwoorden.’
Vooruitkijken
:OVIO werkt inmiddels voor verschillende grote partijen. Kolkman verwacht dat de vraag naar gestandaardiseerde digitale content verder zal groeien, zeker bij bedrijven die in meerdere landen actief zijn. ‘Als je in 46 landen een margarita pizza maakt, wil je dat het product er overal hetzelfde uitziet. Dan is het logisch om één model te maken en per land alleen het artwork aan te passen.’
Volgens Kolkman ligt de kracht van zijn bedrijf in schaalbaarheid en consistentie. ‘Waar wij tractie krijgen, is bij mensen die verantwoordelijk zijn voor meerdere landen of meerdere bedrijven binnen een groep. Die zien hoeveel er te besparen valt.’