ROA laat kunstenaars verpakking ontwerpen

Verpakking als canvas: drie bijzondere projecten

Verpakkingsdesigners doen hun uiterste best om met hun ontwerp onderscheidend te zijn. Maar steeds vaker stellen merken hun verpakking als canvas beschikbaar aan kunstenaars. Of zelfs aan… adverteerders. We lichten een paar van deze projecten uit.

FreeWater

Startup FreeWater wil een revolutie teweegbrengen in de reclame met zijn met advertenties ‘behangen’ verpakkingen. FreeWater zet haar verpakkingen in als billboard voor adverteerders. Daarmee kunnen consumenten het product dus gratis krijgen, maar het compromis is een verpakkingsontwerp dat doordrenkt is met advertenties.

“We hebben FreeWater gecreëerd als een vehikel voor verandering voor snelle donaties aan goede doelen. Elke FreeWater gratis. We maken momenteel papieren pakken en aluminium flessen met natuurlijk bronwater. Het is gratis omdat de verpakking de advertentieruimte is”, vertelt Josh Cliffords, oprichter en CEO van FreeWater.

Meer over dit initiatief lees je hier.

free water (926 x 519)

Real Oat Arts (ROA)

De populariteit van havermelk blijft maar stijgen. Het Nederlandse merk ROA heeft een manier gevonden om haar verpakkingen te onderscheiden van de concurrentie: het inzetten van kunstenaars. Eens in de zoveel tijd mag een andere kunstenaar zich uitleven op de havermelkverpakkingen van ROA.

“Wat betreft stijl en uitstraling worden de kunstenaars volledig vrijgelaten. Wel moeten de kleuren van ROA aangehouden worden en moet het een R een O en een A voorstellen. In dat kader hebben de kunstenaars alle vrijheid. Het idee is om ieder jaar een nieuwe verpakking te lanceren en ook bij ieder nieuw product. Denk bijvoorbeeld aan haverchocolademelk”, vertelt Boris de Lorm, co-founder van ROA.

VIII


Gimber

Bij de nieuwste limited edition fles van Gimber N°1 Original (700ml) heeft de Belgische artiest Vexx de Gimber fles voorzien van een artwork. Het trendy, biologische en alcoholvrije drankje wordt hiermee een uniek premium kunst-item.

Buiten de landsgrenzen van België is Vince Okerman bekend onder de artiestennaam Vexx. Zijn werk kenmerkt zich door zijn unieke kleurrijke doodle-art style. Als een pionier en voorloper in de wereld van NFT, speelt hij met de mogelijkheden van digitale technologie om zowel fysieke als virtuele werken te combineren en te creëren.

Op het snijvlak van pionieren en in de liefde voor kunst vinden Gimber en Vince elkaar. Experimenteren, innoveren en je eigen pad bewandelen is wat de twee met elkaar verbindt. Vince is net als Gimber-oprichter Dimitri Oosterlynck een creatieve duizendpoot. Hun passie voor creatie wordt aangewakkerd door het inslaan van ongebaande paden die beiden uitmonden in succes.

GIMBER_VEXX_24082022_6907-HR-1

 

Meer artikelen

recent new image
La Baleine viert 90 jaar...

Het iconische Franse zoutmerk brengt...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

De jaarlijkse Pentawards-competitie...

Lees meer
recent new image
Boop hondenshampoo: met...

Het nieuwe ontwerp van Boop's Pet...

Lees meer
recent new image
Tairsgeir-whiskyfles...

Intertype Studio en Officina Poligonale...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox