Bij Kornelis is duurzaamheid een overtuiging

Bij Kornelis is duurzaamheid een overtuiging

Operations manager Sebastiaan Lem is dagelijks bezig met duurzaamheid in alle geledingen van Kornelis Caps & Closures. ‘Het begint met een overtuiging en het moet breed in de organisatie worden gedragen. Het gaat om zoveel meer dan een iets dunnere sluiting.’

Sebastiaan Lem (38) werkt nu vier jaar bij het bedrijf waar hij ooit zijn afstudeerstage deed. Daartussen ligt een carrière bij FrieslandCampina, waar hij achtereenvolgens planner, ploegleider en assistent productiemanager was. De geboorte van zijn kind veranderde alles. Lem wilde niet ver reizen, wat in zijn Benelux-functie bij FrieslandCampina wel moest en klopte aan bij Kornelis Caps & Closures in zijn eigen woonplaats.

Overtuiging

De operations manager benadrukt dat duurzaamheid altijd bij een overtuiging begint. Die overtuiging is dat je de wereld net zo goed of liefst beter achterlaat voor volgende generaties. Sinds hij zelf vader is, is hij er nog meer van overtuigd. ‘Je moet dat uitgangspunt hanteren om de juiste discussies te kunnen voeren. Want het is echt een principiële kwestie. Soms is duurzaam werken duurder, maar het betaalt zich altijd terug. Duurzaamheid is veel meer dan alleen je product verduurzamen. Juist ook processen en methodes moeten duurzamer en dan komt ook nog de factor mens.’

Sebastiaan lem - Kornelis

Als operations manager is Lem verantwoordelijk voor de teamleiders van productie, de TD, de kwaliteitsafdeling, de machinestellers, de processpecialisten, de matrijzenmakers en R & D. In die positie is hij een spin in het web die op alle niveaus duurzaamheid kan monitoren.

Breed opgepakt

Maar duurzaamheid moet breed gedragen worden en daarom moet het juist op de werkvloer beginnen. ‘We hebben verduurzaming hier echt heel breed opgepakt. We kijken welke afdelingen en medewerkers kunnen bijdragen. R & D kan bijvoorbeeld kijken naar gewichtsreductie, wat grondstoffen bespaart en de specialisten kunnen de afval en uitval in het productieproces terugdringen. Dat is inmiddels gelukt, want we hebben afval in het productieproces gehalveerd binnen een jaar tijd. En we blijven verbeteren’, legt Lem uit.

Het klinkt allemaal logisch, maar Lem geeft aan dat hij wel een vreemde eend in de bijt was bij binnenkomst. ‘De nadruk ligt op veiligheid, daarna op kwaliteit en pas als laatste op kwantiteit en daar moest men aan wennen. De eerste grote stap die we hebben genomen, is het verleggen van de verantwoordelijkheid naar de werkvloer. Daar begint alles. We hebben mensen vrijgemaakt om met duurzaamheid bezig te zijn, zoals een preventiemedewerker die bezig is met kwaliteit, gezondheid veiligheid en milieu.’

‘Er is nu een solide basis. We hebben grote stappen gemaakt en nu moeten we verder gaan finetunen.'

Medewerkers

‘Wat wij hier heel belangrijk vinden en wat misschien wel vaak wordt vergeten, is de duurzaamheid van medewerkers. Juist de gezondheid en het welzijn van je medewerkers is essentieel en daarom gaan we er medio 2022 een nachtdienst uithalen. Het doel is om op termijn alle nachtdiensten eruit te krijgen, want we willen mensen gezond naar de 70 krijgen’, zegt Lem. Die visie heeft ook te maken met de arbeidssituatie in de regio. Er is relatief veel kunststofverwerkende industrie, terwijl arbeidskrachten schaars zijn. Wie wil groeien, kan geen beroep doen op de arbeidsmarkt. Automatiseren en mensen aan je binden is dan de oplossing. ‘Wij besteden ons geld aan duurzame machines, waardoor we met minder mensen kunnen werken, en verleiden mensen niet met geld. Anderzijds willen we mensen binden door op allerlei vlakken goede voorwaarden te bieden, zoals het weghalen van een nachtdienst.’

Kornelis 3

Preventie

Heel kort door de bocht gaat het om kennis, kunde en gedrag van medewerkers, verleggen én het voorkomen van foute productie. ‘Preventie is duurzaamheid’, zegt Lem. Op de vraag wat er nu is bereikt van de duurzaamheidsdoelen op een schaal van nul tot 100, zegt de operations manager op 60 tot 70% te zitten. ‘Er is nu een solide basis. We hebben grote stappen gemaakt en nu moeten we verder gaan finetunen. Dat gebeurt op allerlei manieren, zoals meer mono-materialen inzetten én het zoeken van andere duurzame oplossingen, zoals een inlage in de dop die gerecycled kan worden.’ In samenwerking met afvalverwerkers worden nieuwe technieken ingezet. Ook in de techniek wordt gekeken naar meer duurzame oplossingen, zoals oplossingen om zonder lijm te werken in verband met duurzaamheid en voedselveilige verpakkingen!

Ambassadeurs

Kornelis heeft binnen het bedrijf ambassadeurs gezocht voor duurzaamheid en daar kwamen spontane aanmeldingen op. Medewerkers kijken of er onveilige situaties zijn, rapporteren die en komen met verbetervoorstellen. Anderzijds verwachten klanten ook meer. ‘Er vinden hier bijvoorbeeld ethische audits plaats, waarbij wordt gekeken naar omkoopgevoeligheid en hoe je omgaat met je personeel. Dat zijn allemaal zaken die wij goed geregeld willen hebben, want we zitten met onze kunststofsluitingen in een marktsegment waarin de publieke opinie je kan maken of breken. Duurzaamheid komt echt terug in alle aspecten van de onderneming en daar hoort ook de mens bij. Dat is ons grootse goed.’

image-png-3

 

Artikel delen