Brand owners werken aan papieren flessen

Brand owners werken aan papieren flessen

In het kader van duurzaamheid testen verschillende brand owners papieren flessen. Coca-Cola bijvoorbeeld, is samen met Carlsberg, Pernod Ricard en L'Oreal bezig een papieren fles te ontwikkelen. De vier bedrijven maken deel uit van de pioniersgemeenschap Paboco, afkorting voor ‘paper bottle company’. Maar er zijn meer initiatieven op dit gebied, zoals Pulpex en Frugalpac.

De Paboco-bedrijven werken samen aan prototypes van biobased flessen in verschillende vormen en maten op basis van houtvezel, in plaats van glas of kunststof. De toepassingen zijn verschillend, van lotions tot koolzuurhoudende dranken. Carlsberg heeft al vier jaar ervaring en twee prototypes voor bierflessen ontwikkeld, terwijl Absolut een pilot voorbereidt voor zijn Absolut Mixt-lijn. De deelnemers komen geregeld bijeen om hun successen en fouten te delen.


De Paboco-bedrijven werken samen aan prototypes van biobased flessen.

Papieren fles met biobased barrière

Paboco zelf is in april 2019 ontstaan uit een joint venture tussen het Zweedse papierverpakkingsbedrijf BillerudKorsnäs en de Oostenrijkse kunststofverpakkingsproducent Alpla, die samen de Deense startup ecoXpac verwierven, en bedrijf dat zich bezighield met het ontwerpen van papieren flessen. Het doel van de onderneming is om een fles te maken met een biobased barrière die bestand is tegen zowel waterdamp als zuurstofoverdracht. De doppen zijn ontworpen van een biocomposiet of puur papier.

Duurzaam alternatief

Het doel van Paboco is om een fles te maken die zowel biologisch afbreekbaar als recyclebaar is. De prototypes die de vier bedrijven ontwerpen, zijn gemaakt van een mix van houtvezels en een dunne biobased laag. De Carlsberg-ontwerpen gebruiken een dunne plastic film voor de binnenste barrière. Het ene ontwerp maakt gebruik van gerecycled PET en het andere maakt gebruik van biobased PEF. ‘Het concept van de eerste generatie bestaat gedeeltelijk uit hernieuwbaar en volledig recyclebaar materiaal. De volgende generatie barrières zullen een echt duurzaam alternatief moeten creëren’, vermeldt Paboco.

Whisky in papieren fles

Johnnie Walker, onderdeel van Diageo, wil voor de lente van 2021 haar whisky in beperkte oplage verpakken in een papieren fles. Deze flessen zullen worden gevormd door pulp in mallen onder druk te zetten en vervolgens uit te harden in magnetrons. Voor de vochtbestendigheid worden ze daarna inwendig besproeid met gespecialiseerde coatings.

Het bedrijf is een partnership aangegaan met investeerder Pilot Lite om Pulpex Limited te lanceren, een nieuw duurzaam verpakkingstechnologiebedrijf. Pulpex heeft op zijn beurt een partnerconsortium opgericht met onder andere Unilever en PepsiCo.

Italiaanse wijn

Op kleinere schaal brengt de Italiaanse wijnmakerij Cantina Goccia een fles gemaakt van gerecycled papier op de markt. De fles wordt geproduceerd door de Britse verpakkingsfabrikant Frugalpac, die claimt dat de fles duurzamer is dan de glazen of kunststof fles. ‘Wij hebben een duurzamere fles gecreëerd die lichter is, gerecyclede materialen gebruikt en na gebruik volledig kan worden gerecycled’, aldus Frugalpac.


Italiaanse wijnmakerij Cantina Goccia kiest ook voor papier.

De fles – genaamd Frugal Bottle – bestaat voor 94% uit gerecycled karton en is voorzien van een voedselvriendelijke binnencoating.

Artikel delen