Consumentenonderzoek naar duurzame leefstijl en verpakkingen

Pro Carton onderzoek consumenten duurzame leefstijl en verpakkingen

Consumentenonderzoek naar duurzame leefstijl en verpakkingen

Hoe staan Europese consumenten tegenover het milieu en verpakkingen? Recent onderzoek toont dat 63% van de consumenten van plan is een duurzamere levensstijl te creëren. Ook stappen zij over op een ander merk vanwege de milieu-impact van de verpakking.

Duurzaamheid steeds belangrijker

In opdracht van Pro Carton vond een onderzoek plaats onder vijfduizend consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië. Daarbij werd ook gekeken naar actuele ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne, de coronapandemie en de economische crisis. Ondanks deze uitdagingen vinden consumenten duurzaamheid steeds belangrijker. Tegelijkertijd geeft 79% aan dat de uitdagingen de focus op een duurzamere levensstijl belemmeren.

Milieu-impact van plastic

Het onderzoek toont verder dat 55% van de consumenten zich steeds meer zorgen maakt over de milieu-impact van plastic verpakkingen. Volgens hen zijn de belangrijkste manieren om klimaatverandering tegen te gaan: recyclen, meer bomen planten en meer natuurlijke, hernieuwbare materialen gebruiken. Vergeleken met een jaar geleden recyclet 58% van de consumenten nu meer en vindt 54% de milieu-impact van de verpakking belangrijker geworden. Eén op de twee consumenten verandert van merk of product vanwege de verpakking. Bovendien is 72% bereid meer te betalen voor een duurzamere verpakking.

Beslissingen over recyclebaarheid

Consumenten hebben ook vertrouwen in hun beslissingen over de recyclebaarheid van verpakkingsmaterialen. 77% meent te weten welke verpakkingsmaterialen recyclebaar zijn. Consumenten zijn vooral zeker van de recyclebaarheid van papier en karton (82%) en glas (80%). Over plastic koffiebekers (48%) en flexibele plastic verpakkingen (47%) twijfelen zij het meest.

 

Artikel delen