'Kijk, ruik, proef label' voorkomt voedselverspilling

Het nieuwe verpakkingslabel dat Too Good To Go in het Nederlandse schap introduceert, vraagt consumenten op hun zintuigen te vertrouwen. Zijn de textuur, geur en smaak in orde maar de THT-datum verstreken? Dan is het helemaal veilig om te consumeren.

'Kijk, ruik, proef label' voorkomt voedselverspilling

Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, introduceert samen met voedselproducenten zoals Unilever het ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label. Het label laat consumenten op hun zintuigen vertrouwen in plaats van enkel op de Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) af te gaan.

Wereldwijd wordt meer dan ⅓ van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels. In Nederland is dat ook het geval, aldus een onderzoek van Too Good To Go. Één op de 10 Nederlanders denkt dat eten niet veilig eetbaar is na de THT-datum. Dit terwijl producten met een THT, in tegenstelling tot producten met een Te Gebruiken Tot-datum (TGT), niet snel kunnen bederven en doorgaans nog veilig eetbaar zijn. Geertje Zeegers, country manager Too Good To Go: ‘We moeten af van het idee dat voedsel niet meer eetbaar zou zijn als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ons onderzoek laat zien dat één op de vier Nederlanders het moeilijk vindt om te bepalen of iets nog veilig eetbaar is en de helft wel eens eten weggooit, puur gebaseerd op de THT-datum. Door ons daarop blind te staren, wordt eten verspild dat nog veilig eetbaar én heel lekker is.’

Het nieuwe verpakkingslabel dat Too Good To Go in het Nederlandse schap introduceert, vraagt consumenten op hun zintuigen te vertrouwen. Zijn de textuur, geur en smaak in orde maar de THT-datum verstreken? Dan is het helemaal veilig om te consumeren.

 

Nederlandse schappen aan de beurt

Het nieuwe ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label werd volgens Too Good To Go reeds succesvol geïntroduceerd in 12 Europese landen, waaronder België, Engeland en Italië.

Sinds 2018 staat het op 4.209 product ranges in Europa en nu is het Nederlandse schap aan de beurt.

Het label wordt in Nederland gebruikt op de producten van: Unilever (Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex), La Vache qui rit, St Môret, Nesquik, De Smaakspecialist, Bangs, Yakso, Bionova, Trafo, Yespers, Donny Craves, De Tweede Jeugd, BitesWeLove, BUMI, Wholy Greens, MyMuesli, Pineut, 5th Season Fruit, Bertolli en Jean Batôn.

 

Verschil tussen THT en TGT

  • THT (Ten minste Houdbaar Tot) - Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.
  • TGT (Te Gebruiken Tot) - Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

 

Resultaten uit onderzoek

  • Dat een product na een TGT-datum niet meer veilig is, terwijl dit de gezondheid in gevaar kan brengen, is bij slechts 44% van de Nederlanders bekend.
  • 21% van de Nederlands gaf aan dat meer informatie over veiligheid van een product na de datum, helpt om voedselverspilling tegen te gaan.
  • Inmiddels is gemiddeld 16% van de mensen in de deelnemende landen bekend met het ‘kijk, ruik, proef- voor je verspilt’ label.
    Twee op de drie Europeanen zijn door het label hun zintuigen meer gaan gebruiken.

 

Too Good To Go app

Via de app verbindt Too Good To Go winkels met overgebleven producten aan consumenten. Op die manier zijn in Nederland al 13 miljoen maaltijden gered van de verspilling. In Nederland heeft de app meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers.

Als Certified B Corporation zet Too Good To Go zich naast de app ook op verschillende plekken in de maatschappij in om impact te maken. Of het nu gaat om huishoudens, scholen, bedrijven of de politiek. Too Good To Go wil heel Nederland inspireren en motiveren om in actie te komen tegen voedselverspilling. De app is gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store.

Too Good to Go (2)

 

 

Artikel delen