PurePac: Recyclebare chocoladeverpakking

PurePac: Recyclebare chocoladeverpakking

Van Genechten Packaging lanceert een nieuwe chocoladeverpakking van vouwkarton zonder binnenverpakking. De 100% recyclebare PurePac-verpakking kan in de praktijk het aluminiumverbruik van een merk met 150.000 kilo per 100 miljoen eenheden verminderen. Dit is het equivalent van 150 gezinsauto's. Aldus de verpakkingsproducent.

Vraag hier een proefabonnement aan op VerpakkingsManagement. Voor slechts € 25,- ontvangt u 3 edities van hét vakblad voor de verpakkingsindustrie.


Van Genechten Packaging (VGP) introduceert een chocoladeverpakking van vouwkarton zonder binnenverpakking.
Van Genechten Packaging (VGP) introduceert een chocoladeverpakking van vouwkarton zonder binnenverpakking.

De nieuwe PurePac verpakking heeft een anti-vet barrière en biedt nieuwe branding mogelijkheden, zoals binnenbedrukking. Het doet geen afbreuk aan de lijnefficiëntie of beperkt de afwerkingsopties of voedselveiligheid niet, claimt VGP.

Grote stappen in verduurzaming

De chocolade-industrie zet grote stappen in de richting van verduurzaming. Zo worden ingrediënten zorgvuldig geselecteerd, het telen van cacaobonen gebeurt met respect voor boeren en het milieu, en er wordt geparticipeerd aan programma's als Fairtrade en bosbescherming, stelt VGP.

De onderneming is echter van mening dat deze inspanningen nog steeds een blinde vlek hebben, namelijk de verpakking.

‘Verpakkingsmaterialen voor eenmalig gebruik, gebruikt als interne verpakking, kunnen de aanspraken van merken op duurzaamheid ondermijnen en de magie van klantervaring uithollen’, meent het verpakkingsbedrijf.

Marc Büttgenbach, chief commercial officer bij VGP, zegt: ‘PurePac is een innovatie die laat zien dat vooruitgang niet altijd gaat over het toevoegen van meer. Verbetering kan ook komen van vereenvoudiging. PurePac is 100% duurzaam en prachtig eenvoudig, allemaal dankzij het verwijderen van binnenverpakkingen. Met deze verpakking doorbreken we conventies, inner wrapping is immers al tientallen jaren de marktstandaard. We dagen onze klanten uit om deze conventies te durven doorbreken. Om tegen de stroom in te zwemmen en een langetermijnvisie te hebben, een duurzame toekomst te creëren en de natuur centraal te stellen.’

Artikel delen