Plastic Soup Surfer: 385 kilometer op surfboard van wegwerpbekers

Plastic Soup Surfer Merijn Tinga

Plastic Soup Surfer: 385 kilometer op surfboard van wegwerpbekers

Elke ochtend belanden alleen al in Nederland vijf miljoen koffiebekers bij het afval. Opgeteld is dit 385 kilometer, de afstand die Merijn Tinga aflegt op een elektrisch surfboard gemaakt van wegwerpbekers. De koffiebekers staan in deze campagne symbool voor de wegwerpmaatschappij. Merijn Tinga, de Plastic Soup Surfer, en Mission Reuse gaan samen de strijd aan tegen plasticvervuiling.

Mission Reuse is een initiatief van de organisaties Enviu, Natuur & Milieu en Recycling Netwerk Benelux, gericht op het aanmoedigen van verpakkingen voor hergebruik en het verminderen van wegwerpproducten. Dit doen zij nu door samen met Tinga aandacht te vragen voor de vijf miljoen plastic koffiebekers die elke ochtend in Nederland in het afval belanden. Tinga e-foilt op een surfboard gemaakt van koffiebekers gevonden als zwerfafval. In het surfboard zijn 500 bekers verwerkt. Omgerekend betekent dat dat er iedere ochtend een hoeveelheid koffiebekers wordt weggegooid die gelijk staat aan de omvang van 10.000 surfboards. 

Plastic Soup Surfer 3


Support van Eurocommissaris Timmermans en staatssecretaris Heijnen

De aftrap was afgelopen vrijdag in Leiden. Andere gemeenten die Tinga aandoet zijn onder andere Rotterdam, Vlissingen en Den Haag. Hij gaat bij deze gemeentes aan wal, omdat zij hebben aangegeven meer te gaan doen aan hergebruik. Tinga e-foilt van 1 tot en met 8 juli een route van Brussel naar Amsterdam, waar hij stopt op veertien plaatsen. Hij wordt onderweg ontvangen door onder andere eurocommissaris Timmermans, staatssecretaris Heijnen (ministerie van Infrastructuur & Waterstaat), lokale bestuurders en ondernemers. Tinga surft via Brussel, Antwerpen, Gent, Vlissingen, Brouwersdam, Rotterdam, Den Haag en IJmuiden naar Amsterdam waar de campagne wordt afgesloten. 

Plastic Soup Surfer 2

Leiden eerste koploper

Leiden nam afgelopen vrijdag als eerste Nederlandse gemeente, en koploper op het gebied van herbruikbare bekers, het ‘Van wegwerp naar hergebruik’- bord in ontvangst. Dit bord symboliseert de concrete acties die de gemeente zet om naar een herbruikbaar systeem over te gaan. Wethouder Yvonne van Delft (Energie, Werk en Inkomen & Cultuur): 'Het succes van de herbruikbare statiegeldbekers tijdens Leidens Ontzet op 3 oktober laat zien dat het kan. Dit scheelt straten vol met afval en een hoop plastic productie. Nu zijn de koffiebekers aan de beurt. Hergebruik wordt hierbij de norm. Dat betekent dat dezelfde beker of mok in dit geval, meerdere keren wordt gebruikt en daarna wordt afgewassen.'

'Het succes van de herbruikbare statiegeldbekers tijdens Leidens Ontzet op 3 oktober laat zien dat het kan.'

Hergebruik norm


Merijn Tinga, Plastic Soup Surfer en activist: 'Deze campagne is gericht op de wegwerpmentaliteit. Nergens is dit zo zichtbaar en tegelijk zo makkelijk op te lossen als bij de wegwerpbeker. Als morgen wegwerpbekers verboden worden, hoeft er geen kop koffie minder om gedronken te worden, alle oplossingen zijn voorhanden. Gezien de staat van onze aarde moeten we van wegwerp afstappen en 'hergebruik' zo snel mogelijk de nieuwe norm worden. Samen met Mission Reuse laten we zien hoe makkelijk dat kan zijn.'

'Recycling vaak schijnoplossing'

'Er wordt vaak gekeken naar schijnoplossingen voor het probleem van de groeiende afvalberg, veroorzaakt door wegwerpproducten. Schijnoplossingen zijn bijvoorbeeld recycling. Veel materialen zijn niet geschikt voor recycling en wegwerp blijft de norm. Een andere manier is het vervangen van plastic door zogenaamd duurzame materialen als papier of bamboe. Ook dit is niet altijd duurzamer, omdat het nog steeds wegwerpverpakkingen zijn en bovendien delen in de productieketen nog steeds erg vervuilend kunnen zijn. 'We zien dat steeds meer bedrijven de onvermijdelijke beweging naar hergebruik inzetten. Vanuit de impact op het klimaat maar ook vanuit het business potentieel is dit terecht. Hergebruik gaat een grote invloed hebben op de markt en het klantgedrag. Als onderdeel van Mission Reuse helpen wij intrinsiek gemotiveerde bedrijven om de transitie te maken naar businessmodellen van de toekomst', zegt Michiel Elich, CEO Enviu.

 

Artikel delen