Verpakkingsinnovators zoeken het duurzame gat in de markt’

Verpakkingsinnovators zoeken het duurzame gat in de markt’

40 Start-up's en scale ups werken aan verpakkings-innovaties

We willen innovators verder helpen, zorgen voor verbinding en hen met elkaar én met de markt in contact brengen’, zegt projectleider Charissa Koolen. Het leidde tot een platform met inmiddels zo’n veertig deelnemende start-ups en scale-ups.

 

Van ontwikkelaars met een vernieuwende biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal tot ondernemers met een eigen product dat duurzaam wordt geproduceerd. Van zeewier tot koekjes en van beter recyclebaar tot plasticvrij.

‘Start-ups helpen duurzame veranderingen vooruit’

In gesprek met elkaar en verpakkingskundige Niels van Marle van het KIDV concluderen de innovators dat nog lang niet alle partijen in de verpakkingsketen even ver zijn. ‘De huidige keten is een olietanker die zich maar langzaam laat keren. Het beweegt wel, maar het gaat niet snel’, zegt Van Marle. Hij ziet daarin juist een belangrijke rol voor innovatieve start-ups om die duurzame verandering verder vooruit te helpen. Zijn belangrijkste advies hierbij is om niet alleen te benadrukken dat jouw product of innovatie goed werkt, maar om er ook voor te zorgen dat het verhaal aantrekkelijk is.

thumbnail_709776256

Innovators zien die uitdagingen ook.

Vooral aansluiting vinden bij grote producenten kan lastig zijn. ‘Ze hebben miljoenen geïnvesteerd in hun verpakkingsmachines en zitten niet te wachten op verandering’, zegt Rob Colenbrander van ReCover Packaging, bedenker van een hersluitbare en recyclebare verpakking voor onder meer tapas. En ook de bedenker van Capp’r, een herbruikbare dop voor drankenkartons, zoekt meer aansluiting. ‘Het is lastig als er geen marketing is. Bij welke afdeling kun je dan je verhaal kwijt?’

Cappr

Goed verhaal

Toch denkt Van Marle optimistisch over de mogelijkheden. ‘Mensen denken vaak dat verandering alleen bereikt kan worden op het niveau van multinationals of de politiek, dat de macht voor verandering ligt bij de “grote jongens”. Maar uit onderzoek blijkt dat de macht wel degelijk op alle niveaus mogelijk is, ook radicaal van onderuit, vanuit bijvoorbeeld innovatieve ondernemingen.

Ook Tesla begon ooit zo.

Of denk bijvoorbeeld aan de drankjes van Innocent.’ Een goed verhaal is wat consumenten en ook bedrijven willen. Daar kan innovator Marijntje van Benthum van Van Eigen Deeg over meepraten. Haar ambachtelijke koekjes zijn gemaakt van biologische grondstoffen en in een volledig plasticvrije verpakking. Ze liggen in de schappen van de Jumbo en bij de verpakkingsvrije boodschappenbezorger Pieter Pot.

Van Eigen Deeg

‘Ik vind het belangrijk dat het hele verhaal van mijn merk klopt. Een deel hiervan is dat wij een duurzaam merk zijn, voor een consument die dit ook belangrijk vindt.

Om dan een goedkopere plastic verpakking te gebruiken, zelfs als dit goed te recyclen zou zijn, past hier gewoon niet bij.’ En ook Olivery, een olijfolie met een navulbare verpakking die per post wordt bezorgd, sluit zich bij dit idee aan. ‘Wij kiezen voor samenwerkingspartners die dezelfde duurzame waarden hebben als Olivery’, stelt eigenaar Lonneke Mulder.

‘Wij kiezen voor samenwerkingspartners die dezelfde duurzame waarden hebben'

Bioplastics

Toch is zoeken naar de meest duurzame verpakking binnen de huidige industrie nog niet altijd de milieuvriendelijkste keuze. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de recyclebaarheid van bioplastics.

Innovators die hiervoor kiezen, weten dat het een keuze voor de toekomst is. Van Marle: ‘Biologisch afbreekbare verpakkingen mogen nu nog niet in de gft-bak. De afvalverwerker kan er nog niets mee, waardoor ze nu vaak worden verbrand. Bovendien verwart de consument biologisch afbreekbare plastics gemakkelijk met “gewoon” plastic.’ Het is een lastige spagaat van de huidige transitie, vindt ook hij. Kies je als innovator voor aansluiting bij de huidige infrastructuur of kies je voor hele nieuwe wegen? ReCover Packaging gaat voor het eerste.

Colenbrander: ‘Plastic is een noodzakelijk kwaad en niet weg te denken uit de verpakkingsindustrie. Ik vind het belangrijker om ervoor te zorgen dat er minder voedsel wordt weggegooid en hoop daar met mijn product aan bij te dragen.’ Olivery is ondertussen juist op zoek naar plasticvervangers.

Olivery olive oil refill pack smart bottle

De start-up gaat tests doen met een volledig afbreekbaar bio-plastic en hoopt een geschikt materiaal te vinden, waarmee de olijfolie veilig via de post kan worden verstuurd. ‘Over vijf of tien jaar hebben afvalverwerkers oplossingen gevonden om alle verpakkingen te recyclen of te composteren.

Wij gaan ervan uit dat er dan geen fossiele brandstoffen meer worden gebruikt voor het maken van een verpakking. Dit is misschien naïef, maar ik vind dat we de lat hoog moeten leggen.’

Keuzes

De innovators zijn actief in verschillende segmenten van de verpakkingsmarkt. De een is op zoek naar een eindproduct voor haar merk en de ander heeft een verpakking en richt zich op de grote producenten. Via het platform helpen ze elkaar vooruit met kennis, tips en soms zelfs zakelijk, want waar de één zoekt naar een plasticvrije verpakking, heeft de ander wellicht de oplossing.

Er wordt gediscussieerd over mono-materiaal, over kleine verpakkingen versus bulk, over PET en PEF en zeewier-plastic. Het zijn de keuzes van nu en de keuzes voor de toekomst. En er is niet één antwoord. Van Marle: ‘De vraag is: waar zet je als ondernemer op in? Je kunt het niet meteen op alle vlakken goed doen.’

‘Over vijf of tien jaar hebben afvalverwerkers oplossingen gevonden om alle verpakkingen te recyclen of te composteren.'
Artikel delen