De Tsjechische visleverancier Alaskan Fisherman is overgestapt van geëxpandeerd polystyreen (EPS) naar een volledig kartonnen isolatieverpakking. De overstap is onderdeel van een bredere positionering als duurzame aanbieder van wilde vis uit Alaska. De nieuwe oplossing werd ontwikkeld in samenwerking met verpakkingsproducent Smurfit Westrock.
Alaskan Fisherman levert diepgevroren wilde vis direct van de bron aan consumenten, zonder tussenhandel. De onderneming wilde afstappen van EPS vanwege de milieu-impact van het materiaal, zoals de afhankelijkheid van aardolie, hoge CO₂-uitstoot bij productie en lastige recyclinglogistiek door het lage soortelijk gewicht.
Hexacomb-inlays van Smurfit Westrock
De nieuwe verpakkingsoplossing bestaat uit een doos van golfkarton met zes Hexacomb-inlays die de inhoud isoleren. Volgens het bedrijf moet deze constructie het mogelijk maken om de vis tijdens het laatste traject van de bezorging vier tot acht uur bevroren te houden. De verpakking is volledig papiergebaseerd, recyclebaar, biologisch afbreekbaar en vervaardigd uit hernieuwbare grondstoffen.
48 procent minder CO2-uitstoot
Volgens opgave van Alaskan Fisherman zouden de CO₂-emissies met 48 procent dalen ten opzichte van de vorige EPS-oplossing. De platte levering van de dozen zorgt bovendien voor ruimtebesparing tijdens opslag, wat kostenvoordelen kan opleveren. Voor de eindgebruiker is de verpakking eenvoudig te openen en af te voeren via het reguliere oud-papierkanaal.
Als aanvullende communicatiedrager wordt de buitenzijde van de doos gebruikt voor storytelling: de bedrijfshistorie van Alaskan Fisherman wordt erop afgedrukt om de klantrelatie te versterken.