Geen duurzaamheidsconcessies
Behalve de kartonnen verpakking zelf, verving AXA ook andere plastic onderdelen. Tie-wraps maakten plaats voor papieren bevestigingsstrips met stalen kern en plastic zakjes voor papieren enveloppen. ‘Het doel was honderd procent karton, zonder trucjes achteraf, zoals een plastic clip of een laminaatlaagje’, zegt Selen. ‘Zelfs de sluiting is van karton.’
Burgman benadrukt dat het geen oppervlakkige verduurzaming is. ‘Het mooie is dat AXA echt alles in het werk heeft gesteld om plastic te vermijden. Ook als het iets complexer was. Geen greenwashing, maar échte keuzes.’
De overstap betekende dat AXA ook zijn verpakkingspartners moest uitdagen. ‘Onze inpaklocatie zag het in het begin niet zitten’, zegt Menno Bouwens, business line manager bij AXA. ‘Maar met wat hulp en door samen handige malletjes te ontwikkelen, werd het uitvoerbaar. Productmanager Gerrit Nellestijn speelde hier overigens een sleutelrol in. Hij heeft al die technische eisen verzameld, tests opgezet, instructies geschreven voor de verpakkers – in Polen én hier in Nederland - en ervoor gezorgd dat alles uiteindelijk ook echt werkbaar werd in de praktijk.’
Tekst gaat verder onder de foto.

V.l.n.r.: Stijn Burgman, Joep Selen en Menno Bouwens.
Leerproces
AXA en Die Jongens hadden vooraf geen ervaring met karton voor dit soort producten. ‘Dat werkte eigenlijk in ons voordeel’, zegt Selen. ‘We begonnen blanco en leerden door te doen. Je doet het echt in je handen hebben om te begrijpen wat werkt.’
Die aanpak leidde ook tot nieuwe inzichten. De zwaartekracht van het product, de richting van de papiervezels, de wijze van presenteren in het schap: alles bleek van invloed. Selen: ‘Zelfs een schuifje van een paar millimeter in het interieur kon het verschil maken tussen een recht hangende of scheef hangende verpakking.’
Snoepwinkel
Het project nam uiteindelijk 2,5 jaar in beslag. Inmiddels hangt het nieuwe verpakkingsconcept bij ketens als Gamma, Praxis, Karwei en Hornbach. De uitrol gebeurde als running change: de oude voorraad liep uit, de nieuwe verpakking kwam er vanzelf voor in de plaats. ‘Het mooiste moment was toen we in de winkel stonden en zagen dat het echt werkte’, zegt Selen. ‘We stonden te kijken alsof we in een snoepwinkel waren.’
Breed inzetbaar
Het concept blijkt ook schaalbaar. Inmiddels worden ook fietsonderdelen van AXA op vergelijkbare wijze verpakt. En de opgedane kennis wordt hergebruikt in nieuwe projecten. ‘We weten nu dat bijna elk product in karton verpakt kan worden, als je het maar slim aanpakt’, zegt Selen.
Voor Bouwens is het project meer dan een verpakkingsverandering. ‘Wij zeggen als merk dat we duurzaamheid belangrijk vinden. Maar je moet het ook waarmaken. Dit project bewijst dat het kan. En het helpt ons als bedrijf om samen met onze partners echt veranderingen door te voeren en mooie stap te zetten naar een duurzamere branche.’