Bertolli introduceert olijfolie in 100% R-PET fles

Bertolli introduceert olijfolie in 100% R-PET fles

Bertolli introduceert een olijfolie fles die volledig is gemaakt van gerecycled PET (R-PET). Daarmee wil het bedrijf het gebruik van nieuwe kunststoffen terugdringen en de milieu-impact van de verpakking beperken.

Het recyclingproces omvat het inzamelen en beoordelen van gebruikte plastics, gevolgd door sortering op polymeertype en kleur. Vervolgens worden de flessen in heet water gewassen om labels en reststoffen te verwijderen. Het resterende materiaal wordt verwerkt tot PET-schilfers, die de basis vormen voor de nieuwe flessen.

Opvallend is dat Bertolli in de aankondiging ook benadrukt dat recyclingfaciliteiten voor dit type verpakking niet overal beschikbaar zijn. Consumenten wordt daarom aangeraden de lokale mogelijkheden en richtlijnen voor inzameling te controleren.

 

Bertolli Extra Virgin Olive

Naast de reguliere olijfolie introduceert het merk ook een fles voor Bertolli Extra Virgin Olive Oil Dress & Drizz in 100% R-PET. Volgens het bedrijf is dit de enige variant op de markt met deze verpakkingsoplossing. De fles is ontworpen voor een betere grip en nauwkeurige dosering.

 

Bredere beweging

De introductie wordt gekoppeld aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties voor 2030. Bertolli stelt dat het tegen dat jaar de milieu-impact en CO₂-uitstoot van verpakkingen verder wil reduceren en leveranciers wil aansporen hetzelfde te doen.

De ontwikkeling sluit aan bij bredere bewegingen in de sector. Zo bracht Citizens of Soil eerder een enkelvoudige portieverpakking voor olijfolie op de markt in zeewiermateriaal van Notpla, volledig plasticvrij en composteerbaar.

 

Minder virgin plastics

Hoewel de overstap naar 100% R-PET bijdraagt aan een lagere inzet van virgin plastics, blijft de werkelijke milieuwinst afhankelijk van factoren als de beschikbaarheid van gerecycled materiaal, het energieverbruik van de recyclingketen en de daadwerkelijke verwerkingsmogelijkheden per regio. Onafhankelijke analyses die dit effect kwantificeren ontbreken in de aankondiging.

Meer artikelen

recent new image
Statiegeld onder druk:...

De Inspectie Leefomgeving en Transport...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

‘Het is later dan vijf voor twaalf voor...

Lees meer
recent new image
Unilever en SCGC lanceren...

Unilever Thailand en SCG Chemicals...

Lees meer
recent new image
Bertolli introduceert...

Bertolli introduceert een olijfolie...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox