‘De meeste emmers gaan na gebruik rechtstreeks de verbrandingsoven in. Dat is doodzonde, want een gebruikte emmer kan perfect weer worden ingezet als grondstof voor nieuwe emmers’, legt Meijer uit. Het gaat daarbij niet om emmers voor foodtoepassingen, maar wel voor non-food, zoals voor verf, strooizout of mestkorrels.
Spin-off van Dijkstra Plastics
Fire Off is ongeveer drie jaar geleden als spin-off van Dijkstra Plastics gestart. ‘We begonnen heel lokaal in Twente. Op maandagochtend reden we met een busje door de binnenstad van Enschede om bij de horeca de emmers op te halen’, vertelt Meijer. Het concept groeide al snel en inmiddels worden emmers in heel Nederland ingezameld.
Het bedrijf werkt samen met klanten, zoals Remia, om zoveel mogelijk emmers terug te halen. ‘Iedereen zegt altijd dat de eerste emmer leuk is, maar bij de twintigste weet men niet meer wat ermee te doen. Onze klanten kunnen op een goede manier van die emmers afkomen en wij krijgen hoogwaardige grondstof voor onze non-food emmers. Het mes snijdt aan twee kanten.’
Reiniging en recycling
Dijkstra Plastics haalt de emmers zelf op, maar het reinigen en vermalen gebeurt door partners. ‘We laten de emmers schoonmaken en tot granulaat verwerken. Dat granulaat gebruiken wij weer voor de productie van nieuwe non-food emmers’, aldus Meijer.
De logistiek is volgens hem de grootste uitdaging. ‘In principe zeggen we overal ja tegen. Het moet wel redelijk schoon te maken zijn, maar zelfs verfemmers nemen we aan. Collega’s van Fire Off beoordelen of bepaalde chemische resten een probleem vormen.’
Economische overwegingen
Over de prijs van gerecycled materiaal is Meijer nuchter. ‘De prijzen voor virgin materiaal liggen momenteel redelijk laag. Het gerecycled materiaal ligt daar dicht tegenaan, dus het maakt niet zoveel uit. Kijk je naar de totale kosten, inclusief de afvalstroom waar onze klanten anders voor moeten betalen, dan kan recycling zelfs voordeliger zijn.’
Blik over de grens
Dijkstra Plastics onderzoekt inmiddels mogelijkheden buiten Nederland. ‘We kijken vooral naar de routes die onze eigen vrachtwagens in Europa rijden. Als een bedrijf redelijke aantallen kan aanbieden, nemen we de emmers graag op de terugweg mee.’
Het Fire Off-project laat volgens Meijer zien dat hergebruik van kunststof niet alleen milieuwinst oplevert, maar ook economisch interessant kan zijn. ‘We hopen zo de kringloop voor emmers steeds verder te sluiten.’