FieldLab Circular Packaging maakt werk van verpakkingsuitdagingen

FieldLab Circular Packaging maakt werk van verpakkingsuitdagingen

Als een – in theorie – goed recyclebare verpakkingen in de praktijk helemaal niet zo goed gerecycled wordt? Wat dan? Onderzoeken en vaststellen dat het zo is, dat kan. Maar wat zijn daarna de concrete stappen die een bedrijf kan ondernemen om van de problematische verpakking de gewenste verpakking te maken? 'Daarvoor moet je bij het FieldLab Circular Packaging (FLCP) zijn', aldus directeur Marc Reijnders.

In die overtuiging staat Reijnders niet alleen, zo bleek eind juni tijdens een bijeenkomst van en over het FLCP. De stichting ging in 2019 van start en richt zich op het volledig circulair maken van verpakkingen die in het Nederlandse huishoudelijk- en bedrijfsafval belanden. Het wordt bestuurd door koplopers uit het verpakkend bedrijfsleven zoals Unilever en diverse industriële verpakkingsrecyclers zoals Veolia en PreZero.

 

Verpakkingsvraagstukken uit de praktijk

Hoofddoelstelling van het FLCP is om de kwantiteit en kwaliteit van de recycling van verpakkingsmaterialen te verhogen, vooral door de bottlenecks in dat proces te identificeren en aan te pakken. Dit laatste gebeurt aan de hand van zogenoemde Use Cases; dit zijn concrete, actuele vraagstukken uit de praktijk die bedrijven zelf bij het FieldLab kunnen indienen. Het FLCP biedt de bedrijven een open en neutrale werkomgeving aan, om hun verpakkingsuitdaging samen met experts uit de verpakkingsketen aan te pakken en praktische, haalbare oplossingen te realiseren. ‘Partijen zetten daar gezamenlijk hun schouders onder. Dat kan ertoe leiden dat een verpakking wordt aangepast, of dat aan een sorteerder of recycler wordt gevraagd iets aan zijn proces te doen’, zegt Rob Hamer, initiator en voorzitter van het FLCP. Thor Tummers (Unilever): ‘Een Use Case brengt beleid en kennis naar de praktijk. Inzichten uit de praktijk worden vervolgens aan do’s and don’t’s gekoppeld.’

 

Ideale verpakking

Tijdens de FLCP-bijeenkomst werden de succesvolle uitkomsten van vier Use Cases gepresenteerd. Ze gingen over verpakkingen voor rookworst, tandpasta, stroop en diepvriespatat. Reijnders: ‘Wat voor de marketeer een ideale verpakking is, blijkt dat voor onze recyclingsystemen dan helemaal niet te zijn. Daar gaan we mee aan de slag. We organiseren workshops, waarbij de hele keten aan tafel zit. We onderzoeken en testen verpakkingen, in labs en in de industrie, en kijken bijvoorbeeld ook naar de opschaalbaarheid van oplossingen. Use Cases leveren echt een bak aan handelingsperspectieven op.’

Of, zoals D66-kamerlid Kiki Hagen het in de paneldiscussie verwoordde: ‘Door heldere afspraken met elkaar te maken krijg je betere samenwerking. Ga dus met elkaar om de tafel zitten en los de problemen op.’

 

 

 

Artikel delen