Greyparrot lanceert AI-tool voor verpakkingsafval

Greyparrot lanceert Deepnest: AI-tool voor verpakkingsafval

Het Britse technologiebedrijf Greyparrot heeft een AI-platform gelanceerd dat bedrijven in de consumentengoederensector helpt om te beoordelen hoe hun verpakkingen daadwerkelijk presteren binnen het afvalverwerkingssysteem. Het platform, genaamd Deepnest, biedt merkspecifieke data over hoe verpakkingen worden gesorteerd, gerecycled of afgevoerd, op basis van gegevens uit meer dan 20 landen.

Deepnest maakt gebruik van een databestand dat volgens Greyparrot bestaat uit jaarlijks meer dan 40 miljard geanalyseerde afvalitems. De gegevens zijn verzameld via cameratechnologie in sorteersystemen van afvalinstallaties. Daarmee wil het platform een data-achterstand aanpakken: ‘Veel bedrijven hebben op dit moment onvoldoende inzicht in wat er na gebruik met hun verpakkingen gebeurt.’

 

Verpakkingen vergelijken

Het platform biedt onder meer de mogelijkheid om de prestaties van verschillende verpakkingsvormen te vergelijken, ontwerpbeperkingen te signaleren en verbeterkansen voor recyclebaarheid te identificeren. Ook kunnen bedrijven hun verpakkingskeuzes benchmarken ten opzichte van concurrenten.

Volgens Greyparrot wordt jaarlijks voor circa één miljard dollar aan recyclebaar materiaal gedetecteerd in het afval dat het bedrijf monitort. Bij bredere toepassing van de technologie zou dit potentieel kunnen oplopen tot 100 miljard dollar, stelt het bedrijf. Tegelijkertijd voorspelt Greyparrot dat bedrijven tegen 2040 jaarlijks tot 100 miljard dollar aan extra kosten kunnen maken door nieuwe regelgeving, zoals heffingen op virgin plastic en uitgebreid producentenverantwoordelijkheid (EPR).

 

Unilever en Amcor testen Deepnest

Bedrijven zoals Unilever en verpakkingsproducent Amcor testen Deepnest inmiddels als onderdeel van hun strategie om circulaire verpakkingen te realiseren en te voldoen aan verscherpte wetgeving. Volgens Unilever en Amcor kan het platform waardevolle inzichten geven over hoe verpakkingen werkelijk worden verwerkt, en zo bijdragen aan praktijktests van recyclebaarheid op schaal.

 

Meer artikelen

recent new image
Greyparrot lanceert...

Het Britse technologiebedrijf...

Lees meer
recent new image
Alaskan Fisherman...

De Tsjechische visleverancier Alaskan...

Lees meer
recent new image
Absolut voor het eerst...

De Absolut Company, onderdeel van...

Lees meer
recent new image
Lidl introduceert...

Lidl heeft een volledig kartonnen...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox