‘We zijn trots op onze geschiedenis, maar kijken vooral vooruit’, zegt managing director Marc Houweling. ‘In 2015 heb ik het bedrijf van mijn vader overgenomen. Toen zijn we echt aan de duurzaamheidsknoppen gaan draaien.’
Sindsdien is het personeelsbestand gegroeid van 85 naar ruim 250 medewerkers, en wordt er dit jaar een omzet van 100 miljoen euro verwacht. Een symbolisch bedrag dat mooi aansluit bij het eeuwfeest, dat in september groots wordt gevierd.
Duurzaamheid in het DNA
Duurzaamheid is geen nieuw begrip voor het bedrijf. Marc Houweling stuitte tijdens het uitpluizen van familiearchieven op een document uit 1903 waarin zijn overgrootvader sprak over ‘verduurzaming van de teelt onder glas’. Wat hij daar precies mee bedoelde, is niet meer te achterhalen, maar het illustreert hoe het thema al vroeg een rol speelde binnen de familie.
Na de oorlog begon Houweling met het hergebruik van glazen verpakkingen van melkboeren, waarin reinigingsmiddelen voor de tuinbouw werden afgevuld. ‘Dat was pure circulariteit avant la lettre’, aldus Marc. Toch heeft het bedrijf sinds 2015 een flinke versnelling ingezet, onder andere met de oprichting van een eigen blowmolding-fabriek in 2019. Hier worden jerrycans en andere verpakkingen geproduceerd van gerecycled kunststof.
Commercieel directeur Fred van Beek: ‘Wij geloofden in circulaire productie toen veel anderen dat nog niet deden. Dat heeft ons in het begin geld gekost, maar het levert nu onderscheidend vermogen op.’
Van handelaar naar producent
Een belangrijke stap was de transformatie van handelsbedrijf naar producent. Die stap maakte Houweling deels uit noodzaak, omdat producenten geen gerecycled materiaal wilden verwerken, en deels uit overtuiging. ‘We moesten het zelf gaan doen, anders kwamen we niet verder’, vertelt Marc Houweling. ‘We wilden bewijzen dat je met 100% gerecycled materiaal wél hoogwaardige verpakkingen kunt maken.’
De productiecapaciteit maakt het mogelijk om klanten niet alleen verpakkingen te leveren, maar ook een ‘Total Site Service’ te bieden. Dat houdt in: leveren van lege verpakkingen, ophalen van gebruikte exemplaren, reinigen waar mogelijk, shredderen waar nodig, en verwerken tot nieuwe producten. ‘Van bin tot barrel’, noemt Houweling dat.
Financieel directeur Raymond Overweg ziet hierin een belangrijk onderscheid: ‘Waar andere recyclers stoppen bij de korrel, maken wij het product. Daarmee hebben we een ander verdienmodel én meer controle over de keten.’
Circulair ondernemen in praktijk
Toch blijkt duurzaamheid in de praktijk niet altijd doorslaggevend. ‘We verliezen ook wel eens een klant omdat een virgin jerrycan drie cent goedkoper is’, zegt Marc Houweling. Fred van Beek vult aan: ‘Zolang er geen wetgeving is, blijven prijs en gemak voor veel bedrijven belangrijker.’
Een voorbeeld van hoe het wél kan, is een nieuwe samenwerking met een multinational waarvoor Houweling binnenkort UN-gekeurde jerrycans levert van 100% gerecycled plastic. Deze jerrycans worden teruggehaald bij eindgebruikers, verwerkt en opnieuw ingezet. ‘Die klant moet voldoen aan de CSRD-richtlijn en kiest bewust voor circulariteit’, aldus Van Beek.