Innovatie en duurzaamheid bij Kornelis: bliklook met voordeel van kunststof

Innovatie en duurzaamheid bij Kornelis: bliklook met voordeel van kunststof

Bij Kornelis Caps & Closures in Steenwijk draait alles om innovatie en duurzaamheid. Het familiebedrijf, dat zich al decennialang richt op de productie van kunststof sluitingen voor verschillende industrieën, introduceert een opvallend nieuwe ontwikkeling: een deksel met blik-look. Dave Busstra, sales- en marketing directeur, en Karen Huisman, sales support, vertellen erover, evenals over de duurzame strategie van het bedrijf.

De blik-look deksel is ontwikkeld als alternatief voor metalen schroefdeksels die traditioneel worden gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie voor met name glazen potten. ‘We zagen dat een deel van onze klanten om technische redenen kiest voor metalen deksels, bijvoorbeeld omdat ze werken met gepasteuriseerde of gesteriliseerde producten’, vertelt Dave Busstra. ‘Toch is er ook een groeiend aantal klanten waarvoor de technische noodzaak ontbreekt, maar die wel de luxe uitstraling van een metalen deksel willen behouden.’

Soms even wennen

Kornelis Caps & Closures besloot daarom de blik-look deksel te ontwikkelen: een kunststof deksel met het uiterlijk van een metalen variant. ‘We bieden deze deksels aan in verschillende diameters, van 63 mm tot 82 mm, en zowel in lage als hoge randuitvoering’, aldus Karen Huisman. Het deksel heeft een verhoogde rand bovenop en een gladde afwerking aan de zijkant, wat het een stijlvolle en verfijnde uitstraling geeft. ‘Het uiterlijk is hetzelfde als een metalen deksel, maar de eigenschappen zijn anders. Bovendien kunnen we ook tamper evident-sluitingen aanbieden, wat een extra voordeel biedt.’
De eerste commerciële toepassing van de nieuwe blik-look deksel is te vinden op de potten truffelmayo van Van Wijngaarden bij Albert Heijn. Ook Nutural World in Engeland gebruikt deze deksel op notenpastaspreads. ‘De respons is positief, al merken we dat klanten soms nog moeten wennen aan het idee. Het vergt soms aanpassingen in hun machines en overtuiging in de markt, maar de voordelen spreken voor zich’, aldus Huisman.

Tekst gaat verder onder de foto.

Kornelis.3_VM8_24

Blik-look deksels: kunststof deksels met het uiterlijk van een metalen variant.

Duurzaamheid als sleutelwoord

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol bij Kornelis. ‘Onze deksels zijn lichtgewicht en het gebruikte materiaal is eenvoudig te scheiden’, legt Busstra uit. ‘In veel gevallen zijn ze duurzamer dan metalen deksels, vooral als je de compound die in metalen deksels wordt gebruikt, meerekent in de levenscyclusanalyse, de LCA.’
De blik-look deksel draagt bij aan een lagere milieu-impact doordat het monomateriaal betreft. ‘We gebruiken bijvoorbeeld een verzegeling met monofolie, die eenvoudig apart kan worden weggegooid. Dit is duurzamer dan de combinatie van metaal en compounds die vaak wordt toegepast bij metalen deksels’, voegt Huisman toe. Het bedrijf biedt ook de mogelijkheid voor biobased materialen, zoals grondstof gemaakt van afval van suikerriet en/of houtpulp. ‘Deze materialen hebben dezelfde eigenschappen als virgin kunststof, maar met een aanzienlijk lagere voetafdruk en kunnen gewoon mee in de bestaande afvalstromen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Kornelis_looks_blik_voordelen_van_kunststof

 

'Het uiterlijk is hetzelfde, maar de eigenschappen zijn anders'

Inmould Label

Naast de blik-look deksel heeft Kornelis nog andere noviteit in petto, zoals de deksels met Inmould Label (IML). ‘Een IML-label wordt direct in de mal aangebracht tijdens het productieproces, waardoor het onderdeel wordt van de deksel zelf’, legt Busstra uit. ‘Dit zorgt voor een luxe uitstraling, bespaart het gebruik van een los etiket en is volledig recyclebaar, aangezien zowel de deksel als het label van hetzelfde materiaal zijn gemaakt.’
Huisman benadrukt de praktische voordelen voor de klant: ‘Klanten hoeven geen stickers meer te plakken, wat extra handelingen en kosten scheelt. Daarnaast biedt het een extra communicatiemiddel, want het hele oppervlak van de deksel kan worden benut voor branding.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Kornelis_looks_blik_voordelen_van_kunststof

Een deksel met Inmould Label (IML) bespaart een los etiket en is volledig recyclebaar.

Nieuwe productlijnen

Huisman legt een range aan verschillende sluitingen op tafel. Het laat zien dat Kornelis voortdurend zijn productaanbod uitbreidt, met recente toevoegingen zoals een standaard fliptop-dop voor sauzen. ‘Tot nu toe maakten we deze doppen vooral custom made, maar vanwege de grote vraag tijdens beurzen hebben we besloten een standaardversie te ontwikkelen’, zegt Huisman. ‘Deze dop is onder meer geschikt voor ketchup en mayonaise en heeft een ribbel voor betere grip.’
Daarnaast is Kornelis actief in het segment van strooidoppen, met een assortiment variërend van 38 mm tot 85 mm. ‘Voor strooideksels is alleen een monofolie nodig, die zijn daardoor nog eenvoudiger te recyclen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Kornelis_looks_blik_voordelen_van_kunststof

De nieuwe fliptop-dop voor onder meer ketchup en mayonaise.

Duurzame productie

Kornelis streeft niet alleen naar duurzame producten, maar ook naar een zo milieuvriendelijk mogelijk productieproces. ‘We hebben geïnvesteerd in een efficiënt koelsysteem en zuinige machines’, zegt Busstra. ‘Daarnaast hebben we diverse duurzaamheidscertificaten, zoals de ISCC PLUS-certificering voor gerecycled materiaal via het massabalanssysteem.’ Een nieuwe ontwikkeling op dit gebied is de invoering van EcoVadis, een certificering voor duurzame bedrijfsvoering die steeds vaker door klanten wordt geëist. Kornelis is ook FSCC 22000-gecertificeerd, wat betekent dat het bedrijf verpakkingen mag produceren voor de levensmiddelenindustrie. ‘We zijn continu bezig om ons productieproces te verduurzamen om aan de strenge eisen van deze certificeringen te voldoen.’ Een ander duurzaamheidsvoordeel is de aanschaf van een nieuwe stapelmachine, die ervoor zorgt dat de wijdmondse deksels minder last hebben van vervorming. ‘Daardoor kunnen we de deksels lichter maken, wat weer bijdraagt aan een lagere milieubelasting’, zegt Busstra. ‘Kortom, met een breed scala aan nieuwe producten en een constante drang naar innovatie, zijn we een toonaangevende speler in de sluitingenindustrie.’

<Openingsfoto: Dave Busstra, sales- en marketingdirecteur, en Karen Huisman, sales support.>

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Kornelis Caps & Closures.

Meer artikelen

recent new image
Herbruikbare verpakkingen...

Tijdens de Reusable Packaging Fair in...

Lees meer
recent new image
Self-service Dropper...

Droppie heeft de eerste stap gezet naar...

Lees meer
recent new image
Hester Klein Lankhorst:...

De VN-top over een wereldwijd plastic...

Lees meer
recent new image
Tetra Pak en Yellow...

Tetra Pak en Yellow Dreams gaan...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox