Lidl heeft een volledig kartonnen verpakking geïntroduceerd voor six-packs van het eigen biermerk Kordaat. Hiermee zegt de supermarktketen de eerste Nederlandse retailer te zijn die deze stap zet bij een bier van het huismerk. De verpakking bevat geen plastic en is ontworpen zonder lijm, waarbij gebruik is gemaakt van zogeheten kartonnen haakjes. Lege blikjes kunnen bovendien worden teruggeklikt, wat het retourneren vergemakkelijkt.
Volgens Lidl is de nieuwe verpakking ontwikkeld met het oog op vermindering van materiaalgebruik. De keten stelt dat er minder karton nodig is dan bij vergelijkbare verpakkingen. Daarnaast zou het ontwerp het schoonhouden van de boodschappentas bevorderen doordat lege blikjes netjes kunnen worden opgeborgen.
Oude verpakking
Nieuwe verpakking
Lidl dringt plasticgebruik verder terug
De verpakkingen zijn inmiddels in veel Lidl-winkels verkrijgbaar, al kan de beschikbaarheid per regio variëren.
Met de introductie van deze verpakking beoogt Lidl het plasticgebruik bij eigenmerkproducten verder terug te dringen.
‘Met deze verpakking zetten we een mooie stap in het verminderen van plastic’, zegt Niki ten Haaf, junior inkoper bij Lidl (links op foto, samen met Joska Sesink). ‘Kordaat zoals je van ons gewend bent, maar nu bewuster verpakt.’