Lidl start pilot met refill stations voor wasmiddelen

Lidl start pilot met refill stations voor wasmiddellen

Lidl start pilot met refill stations voor wasmiddelen

Lidl is vandaag gestart met een proefproject van een half jaar met navulbare wasmiddelenverpakking via refill stations. De test moet uitwijzen of consumenten openstaan voor het hervullen van verpakkingen.

 

De supermarktketen heeft daarvoor in 10 van haar filialen refill stations geplaatst waar klanten het huismerk-wasmiddel en -verzachter in een speciaal herbruikbare verpakking kunnen afvullen. 

30% minder plasticverbruik

Joska Sesink, specialist duurzaam verpakken Lidl: ‘Consumenten willen plastic minderen, maar hoé is vaak nog een uitdaging. Door middel van deze pilot maken wij het hervullen van een verpakking toegankelijk voor een breed publiek en besparen we samen een berg plastic. Als supermarkt zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid op het gebied van plasticreductie. Daarom hebben we onszelf de doelstelling opgelegd om in 2025 het plasticverbruik van onze eigen merk verpakkingen met 30% te verminderen.’

Nieuwe technologie

De refill stations bevatten nieuwe techniek, zijn onderhoudsarm en lekvrij. De lege herbruikbare verpakkingen hangen bij het station dat in het midden van het wasmiddelschap is opgesteld. Consumenten kunnen deze verpakking zelf afvullen met een “slimme dop”, informeert Lidl. Als de verpakking na gebruik leeg is, kan de consument de verpakking meenemen naar de winkel en op dezelfde manier hervullen. Op het scherm wordt aangegeven hoeveel plastic de klant heeft bespaard. Op elke refill krijgt de klant 25% korting met betrekking tot de eerste aankoop.

Artikel delen