PepsiCo wil samen met de verpakkingssector tegen 2025 haar verpakkingen verduurzamen. Het bedrijf werkt daarvoor aan innovatieve chipszakjes, kleinere verpakkingen en drankflessen met gerecycled materiaal.
Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?
PepsiCo wil de impact van haar producten en verpakkingen op het milieu minimaliseren. Vereiste is dat de bescherming en houdbaarheid van de producten hetzelfde blijft.

Kleine aanpassing
Door een besparing van de chipszak folie van 1 cm kon ook de inhoud van de dozen worden geoptimaliseerd en daarmee ook de dozen op een pallet, het laden van de pallets en de hoeveelheid vrachtwagens. Hiermee voorkomt de fabrikant jaarlijks 1.255 truckladingen voor twee van haar productgamma’s.

Onderzoek PepsiCo
Het bedrijf doet onderzoek naar nieuwe, innovatieve oplossingen om chipsverpakkingen nog duurzamer te maken. Gedacht wordt aan het gebruik van een multilaag naar een monolaag verpakkingsmateriaal en aan duurzamere opties voor onder andere inkt en de beschermingslaag aan de binnenkant.
Tweede leven frisdrankflessen
Frisdrankflessen worden gemaakt met PET. Dit is een kunststof op basis van aardolie waarvan de productie gepaard gaat met CO2 uitstoot. rPET is een gerecycled PET-materiaal, afkomstig uit ingezamelde (fris)drankflessen. De flessen komen terecht bij organisaties die het omsmelten tot gerecycled materiaal (rPET). Het kan dan opnieuw worden gebruikt voor de productie van nieuwe, duurzame flessen.
Een groot aantal van de fruitsapflessen van het merk Tropicana bestaan voor 100% uit rPET. Hierdoor wordt jaarlijks zo’n 88 ton aan plastic bespaart, wat overeenkomt met 1,9 miljoen flessen geproduceerd uit nieuwe PET, claimt de onderneming.
