Onderzoek e-commerceverpakkingen: papier of plastic?

Onderzoek e-commerce verpakkingen: papier of plastic?

De afdeling Packaging Logistics van de Universiteit van Lund heeft een praktijkgericht onderzoek afgerond naar de geschiktheid van papieren en plastic verpakkingen voor e-commerce, meldt het Zweedse PackNews. De studie kwam voort uit een vraag van een groot e-commercebedrijf dat worstelde met de keuze tussen beide materialen, mede uit vrees voor het maken van een onterecht duurzame keuze.

Het onderzoeksteam, onder leiding van Daniel Hellström en Yulia Vakulenko, en uitgevoerd met medewerking van promovenda Alexandra Kjellman, analyseerde ruim vijfduizend verpakkingshandelingen bij een externe logistieke partij. Daarbij werden zowel plastic als papieren zakken gebruikt.

 

Plastic gemakkelijker te hanteren

Uit het onderzoek blijkt dat plastic zakken in het algemeen gemakkelijker te hanteren zijn door hun flexibiliteit en aanpasbaarheid aan de inhoud. Papieren zakken vergen meer aandacht bij het verpakken en nemen tot vijftig procent meer ruimte in tijdens transport in rolcontainers, hoewel dit deels te wijten was aan het gebruik van standaardformaten. De onderzoekers verwachten dat dit ruimteverlies teruggebracht kan worden tot ongeveer twintig procent met geoptimaliseerde ontwerpen.

 

Papier meer gerecycled

Wat betreft milieu-impact bleek dat 73 procent van het gebruikte papier wordt gerecycled, tegenover 24 procent van het plastic. Tegelijkertijd zijn papieren verpakkingen zwaarder, wat resulteert in hogere kosten in het kader van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Plastic zakken hadden in dit onderzoek een hogere CO2-voetafdruk, mede door het transport over lange afstanden vanuit Zuid-Europa, terwijl het gebruikte papier lokaal werd geproduceerd in Zweden. Het gebruik van HVO100 als alternatieve brandstof liet aanzienlijke milieuwinst zien in de simulaties.

Economisch gezien bleken papieren zakken iets duurder, met een verschil van ongeveer één kroon per verpakking. Deze prijsvergelijking is echter beïnvloed door het feit dat plastic onder langetermijncontract werd ingekocht, terwijl papier als standaardproduct werd afgenomen.

 

Klant kiest voor papier

Ook de perceptie van klanten werd onderzocht. Volgens voorlopige resultaten werd papier beter gewaardeerd, wat voor e-commercebedrijven een relevante factor kan zijn in de materiaalkeuze.

De onderzoekers benadrukken dat geen van beide materialen per definitie beter is. De uiteindelijke milieu- en kostenimpact blijkt sterk afhankelijk van ontwerp, leverancierskeuze, brandstofgebruik en recyclingmogelijkheden. Een uniforme conclusie is daarmee niet mogelijk; de optimale keuze verschilt per context.

Meer artikelen

recent new image
Nieuwe MAP-tray van rPET...

Klöckner Pentaplast (kp) heeft een...

Lees meer
recent new image
Kotányi kiest voor...

Kotányi GmbH, een Oostenrijks...

Lees meer
recent new image
Onderzoek e-commerce...

De afdeling Packaging Logistics van de...

Lees meer
recent new image
LCA toont lage...

Uit een recent gepubliceerde...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox