Samenwerking resulteert in folieverpakkingen van 50% gerecycled plastic

Samenwerking resulteert in folieverpakkingen van 50% gerecycled plastic

Samenwerking resulteert in folieverpakkingen van 50% gerecycled plastic

Verschillende partners uit de toeleveringsketen van flexibele voedselverpakkingen hebben samengewerkt om nieuwe snackverpakkingen te lanceren die 50% gerecycled plastic bevatten en voldoen aan strenge eisen voor contact met voedsel.

 

De nieuwe verpakking is recent gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor Sunbites, een snackmerk van PepsiCo. De verpakking wordt gemaakt door plastic afval te recyclen tot verpakkingsmateriaal van voedingskwaliteit. Dit gebeurt met behulp van een geavanceerd recyclingproces, een aanvullende benadering van mechanische recycling, waardoor de gerecyclede materialen kunnen voldoen aan de EU-regelgeving voor toepassingen zoals verpakkingen die in contact komen met voedsel, contactgevoelige en medische hulpmiddelen, informeert Ineos, producent van grondstoffen en energie.

Circulaire verpakking

Merken en retailers gebruiken flexibele folieverpakkingen om ervoor te zorgen dat voedingsmiddelen vers blijven en voedselverspilling wordt voorkomen, aldus Ineos.

Verschillende partners uit de hele toeleveringsketen hebben samengewerkt om de lancering van de nieuwe circulaire verpakking mogelijk te maken:

  • GreenDot zorgde voor de inkoop en levering van post-consumer plastic verpakkingsafval, dat met behulp van de technologie van Plastic Energy werd omgezet in Tacoil (pyrolyse-olie). 
  • Ineos Olefins & Polymers Europe gebruikte deze pyrolyse-olie als alternatief voor traditionele fossiele grondstoffen om eerst gerecycled propyleen te produceren, voordat dit in de fabriek in Lavera, Frankrijk, werd omgezet in gerecycled polypropyleenhars van nieuwe kwaliteit.
  • Irplast paste de nieuwe hars toe om bestaande plastic verpakkingsontwerpen om te zetten in nieuwe verpakkingsfolies die 50% gerecyclede post-consumer materialen bevatten en voldoen aan de prestatie-eisen voor contact met levensmiddelen.
  • Amcor transformeerde deze folies tot bedrukte verpakkingen die dezelfde technische prestaties leveren voor PepsiCo.


Ineos_PepsiCo_snackverpakking.2

 

Geen nieuw plastic

Met behulp van deze nieuwe polypropyleenfolies lanceerde PepsiCo de Sunbites-verpakking in het Verenigd Koninkrijk. De samenwerking maakt deel uit van PepsiCo Positive (pep+), de end-to-end transformatie van het bedrijf, die tot doel heeft om tegen 2030 in Europa geen nieuw, op fossiele brandstoffen gebaseerd plastic te gebruiken in chipszakken.

Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR)

De komende EU-verordening inzake Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) zal naar verwachting ambitieuze doelstellingen bevatten voor het recyclen van verpakkingsafval voor 2025 en 2030 voor een reeks materialen en doelstellingen voor gerecyclede inhoud voor kunststoffen. Deze samenwerking toont aan dat geavanceerde recyclingtechnologieën een cruciale rol kunnen spelen bij het voldoen aan de groeiende vraag naar het veilige, circulaire gebruik van gerecyclede materialen in producten die met levensmiddelen in contact komen, en de EU kunnen helpen haar doelstelling van 10% gerecyclede inhoud voor contactgevoelige kunststofverpakkingen tegen 2030 te halen, stelt Ineos. 

Naast het voorkomen dat plastic in het milieu terechtkomt en het verminderen van het gebruik van fossiele grondstoffen, kan het circulair hergebruik van end-of-life plastic ook helpen om de totale uitstoot te verminderen.

Artikel delen