whitepaper EmpCo richtlijn

Whitepaper: “Bewijs is de nieuwe valuta” – mét download

Art Frickus over de impact van de EmpCo-richtlijn


De nieuwe EU-wetgeving rondom duurzaamheidsclaims is geen ver-van-ons-bed-show, maar raakt op korte termijn álle schakels in de keten. VerpakkingsManagement sprak met Art Frickus, retail- en shoppermarketingexpert, over zijn recent verschenen whitepaper. Download zijn whitepaper hier

Waarom dit whitepaper?


Frickus: “Misschien heb ik het mis, maar mijn gevoel zegt dat nog niet iedereen de impact en de kansen van de EmpCo-richtlijn echt overziet. Veel bedrijven zijn bezig met verduurzaming, maar vergeten dat de communicatie daarover minstens zo belangrijk wordt. Je kunt straks niet meer wegkomen met een groen icoontje of een vage claim – bewijs wordt de nieuwe valuta.”

Kun je kort uitleggen wat EmpCo inhoudt?


Frickus: “EmpCo staat voor Empowering Consumers Directive. Het is Europese wetgeving en dus verplicht voor alle lidstaten. In de praktijk betekent dit: wie zegt dat een product duurzaam of groen is, moet dat kunnen bewijzen. Geen vaagheden meer, maar harde feiten. Vergelijk het met de voedingswaarde-informatie op een pak yoghurt: consumenten krijgen straks vanuit de EU dezelfde verplichte onderbouwing voor duurzaamheidsclaims.

De urgentie is groot: de richtlijn moet uiterlijk in 2026 in nationale wetgeving zijn omgezet. In Nederland werkt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nu al actief aan handhaving. Bedrijven die wachten tot de officiële deadline, lopen dus het risico dat ze eerder worden teruggefloten. Met andere woorden: wie nog denkt dat dit ver-van-mijn-bed is, kan zich lelijk vergissen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Art Frickus

Art Frickus

Wat triggerde jou om dit op te schrijven?


Frickus: “Een publicatie in Duitsland trok mijn aandacht: daar wordt ingeschat dat wel 80% van de huidige duurzaamheidslogo’s gaat verdwijnen omdat ze de nieuwe certificeringseisen niet halen. Dat is gigantisch. Stel je voor: bijna alles wat je vandaag in het schap ziet aan ecolabels, mag morgen niet meer. Dat raakt merken, retailers, verpakking, marketing – eigenlijk de hele commerciële keten.”

Wat betekent dit concreet voor merken en retailers?


Frickus: “Het kan bedrijven serieus geld gaan kosten als ze niet tijdig anticiperen. En met tijdig bedoel ik niet ‘ergens in 2026-2027’, maar binnen de komende twaalf maanden. Je moet nú in kaart brengen welke claims je gebruikt, of je die kunt bewijzen, en hoe je dat zichtbaar maakt richting de shopper. Want wie straks met lege handen staat, verliest vertrouwen én marktaandeel. Daarbovenop komt het Digitaal Productpaspoort (DPP), dat vanaf 2027 voor productgroepen als textiel, elektronica en batterijen verplicht wordt. Dat maakt alle claims volledig transparant en traceerbaar in de keten. Dat gaat nóg verder dan EmpCo, en vraagt dat merken nu al systemen klaarzetten om data te verzamelen en te delen.”

Zie jij dit alleen als risico?


Frickus: “Zeker niet. Ik zie het vooral als kans. Wie nu het voortouw neemt, kan zich onderscheiden met radicale transparantie. Dat raakt veel meer dan alleen communicatie: het beïnvloedt de merkpositionering, de manier waarop je marketing en shoppermarketing invult, hoe een retailer zijn assortiment samenstelt en zelfs welke rol verpakkingen krijgen. Verpakking wordt straks niet alleen drager van design, maar ook van bewijs: percentages, keurmerken, QR-codes naar een Digitaal Productpaspoort.

Merken die eerlijk en feitelijk communiceren winnen niet alleen vertrouwen van consumenten, maar ook voorkeursposities bij retailers. Het is dus geen plicht, maar een kans – mits je er nu werk van maakt.”

Download whitepaper hier.

Entree_Download_Foto (1068 x 690 px) (1)-2

 

Meer artikelen

recent new image
Whitepaper: “Bewijs is de...

Art Frickus over de impact van de...

Lees meer
recent new image
Dijkstra Plastics maakt...

Op de Fachpack-beurs vertelde Remco...

Lees meer
recent new image
Luciana Pellegrino:...

Luciana Pellegrino is president van de...

Lees meer
recent new image
Recyclebaarheid kunststof...

De recyclebaarheid van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox