Dat is dan wel de ultrakorte versie van dit succesverhaal, want er zitten nogal wat stappen tussen.
Zoektocht naar een producent
Ook Emilie Tabor kwam als compagnon aan boord en de drie gingen aan de slag. Britt Schoorl kent door haar ervaring in de mode-industrie alle normen en regels en maakte een ontwerp dat aan alle eisen voldoet. Daarna begon de lastige zoektocht naar een producent. Hultink: ‘Via omwegen kwamen we bij een Nederlandse, een Poolse en uiteindelijk ook een Turkse producent terecht. We moesten veel samples heen en weer sturen om uiteindelijk te kunnen opschalen. Onze Nederlandse producent is een bedrijf met Turkse vakmensen. Zij snappen ons product heel goed en dat maakt de communicatie erg makkelijk.
Draagzak wordt fashionable
‘Uiteraard moet je voor draagzakken een goed design hebben en daarom deden we inspiratie op bij babywinkels. Wat ons opviel, was dat de babybusiness niet echt fashionable is. Alle focus ligt daar echt op het product. Wat wij hebben gedaan, is daar - bij wijze van spreken - fashion opplakken. De dragers zelf blijven gelijk, maar de diverse kleuren waarin deze leverbaar zijn, actualiseren we. Zo hebben we nu een basiscollectie, een printcollectie en nog een duurdere collectie, die het bijvoorbeeld in Duitsland heel goed doet. Ook voegden we aan onze lijn draagzakken kleinere producten toe, zoals knuffels.
Verpakken en verzenden
Iedereen die een product ontwikkelt, moet het uiteindelijk ook verzenden en dus verpakken. Dat bleek in principe eenvoudig. ‘We hadden een duidelijke business-to-consumerpropositie, dus wat je dan doet, is zo goedkoop mogelijk verpakken en verzenden. Daar hadden we een brievenbusdoosje voor', vertelt Hultink. 'De draagzak moest van A naar B, zo simpel was het. Het inpakwerk kon nog met de hand worden gedaan, door bijvoorbeeld sociale werkplaatsen in te schakelen.’
Snellere handling
Toen de ordergrootte toenam, moesten Hultink en zijn compagnons toch overstappen op grotere dozen. Bovendien was de hulp van fulfilmentbedrijven nodig. Hultink: ‘Gezien de ordegroottes, waren we ook op zoek naar dozen die een snellere handling mogelijk maakten. Het ging op een gegeven moment om 200 pakketten per dag plus nog 200 verpakkingen voor B2B. Dat was simpelweg niet meer handmatig te doen. De snelheid moest omhoog, de kosten moeten laag blijven. De verpakkingen moesten eveneens geschikt zijn voor B2C, want inmiddels verkochten we ook via de retail.’
Knaller van een doos
Op de Webwinkel Vakdagen kwam Hultink in contact met Bangma Verpakking: ‘Omdat we in de babybusiness nogal veel vlakke kleuren zagen, kozen we voor een knaller van een doos die echt opvalt. Bangma ontwikkelde voor B2C een doosje dat perfect bij ons merk past en het heel goed doet in alle outlets, van babyretail tot bijvoorbeeld de Bijenkorf in Amsterdam, Illums Bolighus en in de nabije toekomst Harrods in Londen. Het is een mooie premium, langwerpige doos met kleuren die in de babysector eruitspringen. Het werken in deze business is fantastisch, want als marketeer droom je toch ervan dat er ieder jaar een doelgroep van 200.000 baby's bij komt en in Duitsland zelfs 800.000?’
Offsetbedrukte consumentverpakking
Edwin Nijboer, accountmanager bij Bangma Verpakking, is al even enthousiast over de samenwerking: ‘Na het contact op de Webwinkel Vakdagen bezocht ik Wildride Carrier. Ik zag dat de doosjes ter plekke werden gevouwen, maar Wildride Carrier was toen al in gesprek met fulfilmentbedrijven. We zijn begonnen vanuit een brievenbusdoos en een boekverpakking, maar die laatste was te dik. De vraag was een snel op te zetten doos met een consumentenuitstraling. Om op luchthavens te kunnen verkopen, wilde de klant ook graag dozen met een hangsysteem en een venster, zodat de draagzak zichtbaar is en consumenten de stof kunnen voelen. Uiteindelijk ontwikkelden we een offsetbedrukte productverpakking voor de consument en een verzendverpakking in twee formaten. De consumentenverpakking is een 4-punts verlijmde doos die snel is op te zetten. Het is een pakketverpakking die full colour of in één kleur kan worden bedrukt aan binnen- of buitenzijde of beide. De verzendverpakking heeft een ander design. De opdracht was een kwaliteitsverpakking te ontwikkelen, die niet te duur is en in die missie zijn we geslaagd.’