Onderscheidend verpakken

Onderscheidend verpakken

Door de horecasluiting zijn veel meer horecazaken gaan bezorgen. Dat heeft de markt voor bezorgen blijvend en ingrijpend veranderd. De vraag naar onderscheidende bezorgverpakkingen groeit.

‘Verpakkingen worden het visitekaartje voor sterrenchefs”, zegt Ariane van Mancius van Now New Next, een bureau dat is gespecialiseerd in de toekomst van food & packaging. ‘De bezorgmarkt groeide al hard en de opkomst van dark kitchens geeft die groei een extra boost. Door Covid-19 zijn ook de traditionele restaurants gaan bezorgen en dat brengt ze zoveel omzet dat ze dat zullen blijven doen na heropening van de ­horeca.’

Van Mancius verwacht als gevolg daarvan een grote concurrentie. ‘Restaurants kunnen zich straks onderscheiden met kwaliteit en beleving. De uitpak­beleving thuis moet perfect zijn en dat betekent dat de bezorgverpakking zeer belangrijk wordt. In de VS zien we een premiumization op bezorgverpakkingen en daar is gebleken dat de omzet ook vanuit lage en middeninkomens komt. In Nederland is die premiumization nog wat minder zichtbaar. Maar ik merk een enorme vraag naar luxe kartonnen, ­lekvrije verpakkingen, plasticvrij en geschikt voor de oven. De uitstraling moet luxe zijn en niemand kan zulke verpakkingen zomaar even ontwikkelen. En dan hebben we het nog niet over de logistieke organisatie van het bezorgen. Ook die moet perfect zijn. Er wacht ­ontwikkelaars van verpakkingen dus een uitdaging.’

‘De uitpakbeleving thuis moet perfect zijn en dat betekent dat de bezorgverpakking zeer belangrijk wordt’


Restaurant De Nederlanden in Vreeland heeft een zeer luxe doos waarin onder meer oesters kunnen worden bezorgd.

Explosieve stijging

Willem van der Lugt, accountmanager bij Paardekooper, zag de vraag naar bezorgverpakkingen explosief stijgen. ‘We zijn al gespecialiseerd in bezorg­verpakkingen, zoals bijvoorbeeld de innovatieve fritesverpakking die frites langer warm en knapperig houdt. Maar door de horecasluiting kwam de klassieke horeca zonder delivery erbij. Dat betekende voor ons snel omschakelen en extra inkopen. De meeste horeca­zaken hadden geen idee welke verpakking ze nodig hadden. We moesten dus veel advies geven. In de eerste periode hebben we vooral snel geschakeld, nu kijken we samen met de klant naar passende, creatieve en duurzame oplossingen, waardoor we er voor zorgen dat de bezorgde maaltijd een cadeau wordt om uit te pakken. Een luxe uitstraling is toegevoegde waarde. We kregen in de eerste periode al veel aanvragen voor maatwerk, maar dat kost tijd. Een goede oplossing was toen een luxe doos met stickers of stempels waar de naam van de horecazaak op staat. Nu kunnen we dat maatwerk meteen bieden.’


Het Waldorf Astoria hotel in Amsterdam pakt uit met een luxe doos, met goudfolie aan de binnenzijde.

Crossing borders

De trend is op dit moment ‘crossing borders’ weet Van der Lugt. Bijvoorbeeld een bezorgverpakking geïnspireerd op een luciferdoosje of een industriële verpakking. ‘We kijken bij duurzame oplossingen naar de hele keten. De verpakkingen moeten verder natuurlijk andere functies vervullen: isoleren, ventileren en vetafstotend zijn. Daarnaast is stapelbaarheid belangrijk. Maar uiteindelijk moet het er wel mooi uitzien. Dat zijn veel eisen, dus je moet spelen op champions-league niveau. In 2021 zal er absoluut meer vraag en aanbod zijn in bezorgmaaltijden en dan is de vraag: hoe onderscheid je je met je verpakking? We verwachten een absurde groei en onze R&D werkt dan ook hard aan oplossingen voor de deliverymarkt. Hergebruik zal echt een thema worden.’


De Frietbox van Paardekooper houdt frites warm en knapperig.

Luxe at home

‘De huidige omstandigheden hebben als gevolg dat er meer behoefte is aan (luxe) At Home in plaats van Out of Home’, zegt Joost Lip, accountmanager van Bunzl Food Service. ‘De consument wil blijven genieten en zoekt een kwalitatieve invulling voor de thuissituatie. We zien een herwaardering voor thuis eten, wat onder andere leidt tot een doorbraak in het thuis klaar maken van gerechten die door professionals grotendeels zijn voorbereid. Lokale producten en producenten zullen hierbij een belangrijke positie innemen. Uit eten, maar dan samen thuis, is een prettige en veilige optie gebleken. De markt van afhalen en bezorgen zal in 2021 zeker blijven groeien.’


Bunzl Food Service biedt een breed scala aan bezorgverpakkingen voor de breedte van de horeca.

Verrassingseffect

De variatie aan gerechten neemt toe. ‘Hier zullen verpakkingen ook meer en meer op moeten worden afgestemd. Denk hierbij aan het thema duurzaamheid als basis voor een verpakkings­oplossing. Waar is de verpakking van gemaakt? Hoe kan ik dit het beste qua afval scheiden? Ontwikkelingen als bamboe bestek en verpakkingen van suikerriet in combinatie met een PET deksel zijn hier een goed voorbeeld van. Door uit te leggen waar de materialen vandaan komen en hoe het uiteindelijk weer gerecycled kan worden, zorgen ervoor dat er zo min mogelijk onnodig afval in de keten terecht komt. Maar ook het bereiden in magnetron en oven zijn van belang. Daarnaast speelt het verrassingseffect ook een grote rol en is de verpakking een belangrijk onderdeel van het totale product.’

Lees meer van dit soort artikelen in ons vakblad

Dit artikel komt uit ons vakblad VerpakkingsManagement. Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Vraag dan een gratis proefnummer aan via onderstaande button.

Proefnummer aanvragen

Artikel delen