Kunstmatige intelligentie tegen food waste

Kunstmatige intelligentie tegen food waste

Albert Heijn heeft een nieuwe stap gezet in het verminderen van voedselverspilling met de proef “dynamisch afprijzen”. Hiermee worden producten automatisch afgeprijsd op basis van houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.

Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen. Zo blijven er naar eigen zeggen aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over en wordt voedselverspilling verminderd. De proef vindt plaats in de Albert Heijn-winkel in Zandvoort met de gevogelte- en visproducten. De grootgrutter heeft zich voor deze proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.

Kunstmatige intelligentie

Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkels. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

www.ah.nl/duurzaam

www.wasteless.co

Artificial intelligence against food waste

With the trial “dynamic markdown”, Dutch supermarket chain Albert Heijn has taken a new step in reducing food waste. With this, products are automatically discounted based on best-before date: the shorter the shelf life, the higher the discount.

An algorithm takes several factors into account that affects the sale of a product in order to calculate the best discount. In this way, there will be no unsellable products left at the end of the day and food waste will be reduced, according to Albert Heijn. The trial takes place in the Albert Heijn store in Zandvoort, the Netherlands, with the poultry and fish products. For this test, the supermarket chain has been advised by anti-waste company Wasteless.

Artificial intelligence

The algorithm takes, among other things, location, bonus offers, weather conditions, historical sales turnover and stock in stores  into account. Electronical price tags are placed with the products containing two prices: the regular price and a reduced price at a specific expiration date.

www.ah.nl/duurzaam

www.wasteless.co

Artikel delen