3 vragen aan ... Raymond Gianotten van Statiegeld Nederland

3 vragen aan ... Raymond Gianotten van Statiegeld Nederland

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze week aan Raymond Gianotten van Statiegeld Nederland naar zijn mening over de introductie van statiegeld op blik per 1 april en wat ervoor nodig is om dat proces soepel te laten verlopen.

Vraag 1: U heeft ervaring op kunnen doen met statiegeld op kleine flesjes. De invoering van statiegeld op blik gaat drie maanden later in dan gepland. Wat maakt statiegeld op blik gecompliceerder dan op plastic flesjes?

Een goedwerkend tel- en ICT-systeem is essentieel voor het vlekkeloos laten verlopen van de inname van blik. Het opzetten van dit systeem is een complexe aangelegenheid, zeker vanwege de huidige tekorten aan grondstoffen en personeel. Met de nieuwe ingangsdatum van 1 april 2023 kunnen we de consument een goedwerkend systeem bieden. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat als zij 15 cent statiegeld betalen voor een blikje, ze dit geld ook terugkrijgen bij het inleveren van een blikje.

Vraag 2: Hoeveel procent van de statiegeldverpakkingen komt nooit terug en wat is daarvan de oorzaak?

Statiegeld Nederland streeft naar meer gerecycled materiaal en minder zwerfafval in de natuur. Met diverse campagnes proberen we het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Ook maken we het zo gemakkelijk mogelijk door zoveel mogelijk innamepunten te realiseren. Het is een flinke gedragsverandering om de kleine flesjes en straks ook blikjes in te leveren bij de supermarkt of bij één van de duizenden andere innamepunten. De wettelijke doelstelling is helder: 90% moet terugkomen.

Vraag 3: Hoe groot is de blikjesmarkt en wat voor impact heeft het statiegeld op het inzamelen, hoeveel procent verwachten jullie in te zamelen?

Jaarlijks worden ruim 2,5 miljard blikjes op de Nederlandse markt gebracht.

Ons streven is om zo veel mogelijk blikjes in te zamelen voor hergebruik. Het materiaal is zeer goed recyclebaar en kan oneindig hergebruikt worden. Ook hier geldt dat het bewustzijn onder de consument een belangrijke factor is. En wij moeten ervoor zorgen dat de consument ook makkelijk zijn flesje of blikje kwijt kan, bij een reverse vending machine of donatiebak.

Bekijk ook de video over statiegeld op blik:

 

Over Raymond Gianotten

raymond gianottenMijn naam is Raymond Gianotten (50 jaar), directeur van Statiegeld Nederland sinds 2021.

Eerder was ik directeur van Stichting Retourverpakking Nederland (statiegeldsysteem voor grote PET-flessen van 2007 – 2021) en ben ik tevens 7 jaar directeur geweest van de Nederlandse vereniging van Frisdrank, Waters en Sappen (FWS).

Ik heb dus vanuit verschillende invalshoeken te maken gehad met het (duurzaam) produceren en retourneren van flesjes en blik.

Artikel delen