3 vragen aan … Laura Voet, Strategic Brand & Packaging designer

Laura Voet, Strategic Brand & Packaging designer

3 vragen aan … Laura Voet, Strategic Brand & Packaging designer

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Laura Voet, eigenaar van Studio Laura Voet, wat haar visie op het bezoeken van beurzen is.

Waarom vind je het belangrijk om regelmatig een beurs te bezoeken?

Door corona was het een tijdje geleden dat ik op een beurs was geweest en toevallig bezocht ik afgelopen maand twee beurzen: de Horecava en de Biobeurs. Als verpakkingsontwerper wil ik namelijk niet alleen in mijn eigen bubbel zitten. Ik vind het belangrijk om te zien hoe de markt zich ontwikkelt, welke trends, vragen en behoeftes er spelen. Daarnaast bezoek ik graag mijn klanten die op de beurs staan.

Veel mensen bezoeken een beurs om inspiratie op te doen. Hoe is dat voor jou?

Natuurlijk doe je inspiratie op tijdens een beurs. Zo nam ik op de Biobeurs deel aan interessante presentaties van experts over communicatie in het schap en over de wetgeving. Verder vind ik het mooi om te kunnen bekijken hoe andere merken zich presenteren. Daardoor ga ik weer nieuwe kansen voor mijn huidige klanten zien. Ook vind ik het inspirerend om de verhalen te horen van de merken die op de beurs staan, hoe zij vol passie vertellen over de producten die zij hebben ontwikkeld. Daarnaast zie ik mooie materialen, slimme verpakkingsmogelijkheden en nieuwe leveranciers, die weer relevant kunnen zijn voor de merken waarvoor ik werk.

Welke trends vielen je op tijdens je laatste beursbezoeken?

Wat ik zie is dat we steeds bewuster bezig zijn met wat we consumeren en welke impact dit heeft, op onze gezondheid én op onze planeet. Ik kwam dan ook veel nieuwe innovaties op productniveau tegen, zoals vlees- en visvervangers, alcoholvrije drankjes en plantaardige producten. Ik heb bijvoorbeeld chocolade en ijs op basis van plantaardige ingrediënten geproefd en dat is echt lekker. Ook viel mij op dat er nóg meer wordt gekeken naar transparantie in de keten en naar kortere ketens. En natuurlijk was er aandacht voor vraagstukken op het gebied van verpakkingen: hoe kunnen we oververpakken tegengaan? Kiezen we voor monomateriaal of verpakkingsvrij? Het concept van EkoPlaza is hiervan een mooi bijvoorbeeld. Sinds kort kun je bij EkoPlaza producten in statiegeldpotten kopen. In veel thema’s gaan we meer en meer terug naar vroeger, naar de basis. Zo slecht was het dus allemaal nog niet!

Artikel delen