DesignVisie: Designeffectiviteit

DesignVisie: Designeffectiviteit

Tags: opinie

In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een collega. Deze maand is dat Steven de Cleen van PROUDdesign.

Design Effectiviteit

Zeg Steven, wij zijn allebei al lang packaging designers. Wat mij al lang fascineert en waar wij elkaar zo nu en dan over spreken is de zoektocht naar de ‘sweetspot’ waar ons beste creatieve werk te vinden zou zijn. Sommige zoeken die in de ideale mix van business, user en technology. Zelf voeg ik daar graag semantiek aan toe, omdat ik vind dat wij als designers ook gewoon ‘iets moois’ moeten maken.

Anderen stellen dat het een wonderlijke combinatie is van strategie, creativiteit en ondernemerschap die wij idealiter altijd gelijktijdig in ons werk moeten integreren. Het vinden en definiëren van de juiste strategie lijkt dan vooral een marketing en bedrijfskundige uitdaging. Dat lijkt het domein van een sterk deductief en analytisch werkende ‘consultant’. Het vertalen van strategie, via ideeën en concepten naar ontwerpen, is vervolgens meer het werk van een inductieve opererende creatieve geest. Liefst met gedefinieerde KPI’s moeten wij als packaging designers dat alles ook nog ‘verkopen’. Ik ben zo vrij om het vinden van de ‘sweetspot’ langs deze synchroon lopende paden te definiëren als ‘design effectiviteit’.

Is het misschien niet utopisch om dat allemaal tegelijkertijd van onszelf als creatief te verlangen? Misschien is het oplosbaar met een goed samengesteld multidisciplinair team? Maar alles verenigd in één persoon? Kan dat eigenlijk wel? Wat denk jij? Als (ex)bureau eigenaar ben ik eerlijk gezegd altijd wel op zoek geweest naar dit soort ontwerpers.

Als voorzet wil ik je meegeven dat ik wel degelijk geloof dat je goede designs in de ‘sweetspot’ van ‘de gouden driehoek’ of ‘het diamanten frame’ zult vinden. En dat wij daar als creatieve teams dus ook zeker naar op zoek moeten gaan. Ik ben ook van mening dat er designers zijn die dit alles in zichzelf kunnen verenigen. Misschien dat er daar niet veel van zijn, maar als die er zijn, dan beschouw ik die wel als hele goede designers. Daarmee wil ik overigens anderen die al die eigenschappen niet in zich verenigen zeker niet diskwalificeren. Die zijn in teamverband minstens zo belangrijk.

Kortom, ons vak is eigenlijk best wel een moeilijk vak. Vind je niet? Eén waar duurzaamheid en circulariteit - geheel terecht - nu nog zijn bijgekomen. Inspirerend en uitdagend, maar ook met veel eisen, soms complexe afwegingen en keuzes. Ik hoor graag van je wat jouw visie is en of wij niet te veel van onszelf vragen?

Jeroen

 

Maar alles verenigd in één persoon? Kan dat eigenlijk wel?

De juiste balans

Hi Jeroen, wat fijn om het over ‘de sweet spot’ van design te praten. Samen op zoek naar de holy grail en kern van ons vak: design effectiviteit. Die sweet spot betekent voor mij dat het design creatief, strategisch en zakelijk uitblinkt en daardoor als resultaat ook uiterst effectief is. Want jij weet ook dat bedrijven die structureel investeren in hun design/identiteit bewezen winstgevender zijn dan bedrijven die dat niet doen. Ik praat ook eigenlijk liever over design-identiteit dan sec over design, want design kan soms een tijdelijk jasje zijn terwijl identiteit meer in de merkpersoonlijkheid zit. Doe maar een design-tje (of een frisje) noem ik dat vaak. Een design identiteit ontwerp je ook voor de langere termijn groei in plaats van de korte termijn boost. Vergelijk het met groot onderhoud voor je merk in plaats van de kleine beurt – maar beide zijn wel belangrijk!

Die sweet-spot van uitmuntende creativiteit, strategisch inzicht én ondernemerschap wordt vooral bepaald door de juiste balans. Te veel creatie en het wordt abstracte kunst, te veel strategie en het wordt een theorieboek en zonder ondernemerschap valt alles stil, hoe mooi en goed het ook is. De combinatie van deze kwaliteiten zit nooit in persoon gevangen, ook al komen designbureau directeuren soms dicht in de buurt. Daarom zijn multidisciplinaire teams binnen én buiten je bedrijf zo van belang. Met de juiste moderator die voldoende begrip heeft van alle disciplines, zonder het allemaal zelf willen te doen. En in die valkuil wil ik nog wel eens vallen – wel sneller maar zeker niet altijd beter. Herken je dat ook?

Daarom is design identiteit het terrein van samenwerken en partnership, waarin klanten in bureaus investeren, maar vooral ook andersom. Merken bouw je niet met een opdracht maar met een relatie. Want doelgerichte creativiteit is en blijft de kern van ons vak. Hoe om te gaan met de veranderende en uitdagende wereld. Is dat teveel gevraagd? Ik vind van niet. Die wetenschap dat het altijd beter kan is de perfecte drive om verder te komen en niet stil te zitten. Die zoektocht is soms mooier dan het eindresultaat. Dus geniet ervan. Veel design plezier!

Steven
Artikel delen