Voor beide is het heerlijk werken!
Hi Jeroen,
Ook wij ervaren verschillen in het werken voor kleine en grote bedrijven, maar voor beide is het heerlijk werken. Bij grote bedrijven herken ik de uitdagingen die jij noemt. Het uitschrijven van pitches komt, denk ik, omdat de brand managers intern moeten kunnen verdedigen dat ze goed onderbouwde keuzes maken. Daarom kiezen ze ook vaker voor consumentenonderzoek. Met het risico dat de respondenten dan veelal kiezen voor wat ze kennen, waardoor het zo moeilijk is echte vernieuwing door te voeren.
Anderzijds hebben grote bedrijven grotere assortimenten en niet te vergeten hogere budgetten. Daardoor kun je met je restyling meer impact maken en meer continu werken aan een betere toekomst. MKB en ook startups bieden misschien niet zoveel omzet, maar compenseren dat met een heerlijke dosis energie en een heldere ambitie voor vernieuwing. Het is echt een cadeautje deze mensen daarmee te mogen helpen.
Het uitschrijven van pitches komt, denk ik, omdat de brand managers intern moeten kunnen verdedigen dat ze goed onderbouwde keuzes maken.
Wij kijken bij het kiezen van onze klanten naar twee assen: omzet en de as van onze eigen ambities. We kiezen soms ook bewust voor een klant die niet goed scoort op de omzet-as, maar wel perfect past met waar wij het liefst mee bezig zijn. Niet alleen betekenisvol zijn, maar ook de ruimte voor creativiteit. Die klant krijgt van ons dan de gun-factor.
Maar zoals jij al aangaf, zie ik ook veel overeenkomsten. De belangrijkste voor mij is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of ik met iemand van een klein of een groot bedrijf werk. Er zit geen bedrijf of merk, maar een mens met een hart en persoonlijke dromen. Ze struggelen met dezelfde vraag hoe hun dromen te verwezenlijken en stakeholders te overtuigen van hun ambities.
Of het nu een board of directors is, een category manager of een investeerder. Wij gaan ze helpen als een bondgenoot. Door ten eerste hun ideeën een sterke propositie te geven en vervolgens tastbaar en waar te maken. Het leukste is om meer te doen dan ze verwachten. We noemen dat wel het eigenwijze Brum-voorstel dat net niet volgens briefing is. Zoals bij een groot familiebedrijf voor wie wij niet alleen de verpakking, maar ongevraagd ook het logo hadden aangepakt. De volgende ochtend belde de opdrachtgever vroeg en zei dat ze diezelfde avond met haar broer naar haar vader was gereden, dat ze een fles wijn hadden opengetrokken en er een klap op hadden gegeven; ze gingen het doen. Dat is dan toch echt mensenwerk. Jeroen, ik ben het helemaal met je eens: design is een heerlijk positief vak. Dromen waarmaken, wat wil je nog meer?
Pieter