DesignVisie: Waarom Design Awards?

DesignVisie Jeroen Verbrugge en Vincent Limburg

DesignVisie: Waarom Design Awards?

Tags: opinie

In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een collega. Deze maand is dat Vincent Limburg van Guts & Glorious.

Waarom Design Awards?  

Beste Vincent, 

Met enige regelmaat stelden collega’s mij de vraag waarom wij eigenlijk meededen aan diverse Design Awards. Vanuit het vakgebied industrieel ontwerpen betrof het dan niet alleen klassieke “packaging awards”, zoals Dieline, Pentawards, ADCN Lamp, De Gouden Noot of de NL Packaging Awards. Het ging bij ons ook om “industrial design awards”, zoals de Red Dot Design Award, iF Design Award en de GIO. 

Het was niet alleen een neutrale “waarom-vraag”, er was ook sprake van enig dedain en scepsis over de waarde en het nut ervan. Persoonlijk was ik er altijd een groot voorstander van en ik zou mijn overwegingen graag aan jou willen spiegelen. Voor mij zijn Design Awards om meerdere redenen belangrijk. Een Award is voor mij bijvoorbeeld een bevestiging van de creatieve kwaliteit van het geleverde werk. Zowel voor designers als voor opdrachtgevers. Het is op die manier een soort keurmerk voor het vakgebied. In de situaties dat bij zo’n prijzenfestival er wel heel veel het “stempel” krijgen en de jury niet voldoende selectief is en er ook geen best-of categorie is, dan is er naar mijn mening wel sprake van enige erosie. Ik zou dan ook altijd willen pleiten voor een best-of. 

Het was niet alleen een neutrale “waarom-vraag”, er was ook sprake van enig dedain en scepsis over de waarde en het nut ervan.
Het zorgt voor een extra kwaliteitsimpuls en zo worden designers maximaal uitgedaagd echt het allerbeste creatieve werk in te zenden. En kwaliteit levert onze sector ten overvloede, dus wat let ons. Designprijzen met het liefst zo’n competitie-element bieden ook de gelegenheid voor een mooie uitreiking met enige suspense. Zo’n Award-show kan op zijn beurt ook een extra binding opleveren tussen opdrachtgever en designers en het is tevens goed voor de teambuilding binnen een bureau.
 
En wat is er leuker dan een “feestje vieren”? Dat heeft natuurlijk ook gewoon zijn waarde! Je krijgt er energie van, het levert goede PR en het biedt een prachtig podium voor de ontwikkelingen in het vakgebied. Om die reden zouden die events naar mijn mening dan ook altijd van een hoog professioneel en creatief niveau moeten zijn. Last but not least kan het met de juiste jurering ook als een soort thermometer dienen voor de overall kwaliteit en stand van zaken binnen de packaging sector. Kortom, ik blijf een groot voorstander. Ik ben benieuwd hoe jij het ziet, Vincent?! 

Jeroen

Daarom Design Awards!

Beste Jeroen,

Er hangt een heerlijke magie rond een begeerde Design Award. Het streven en verlangen als team en klant is mooi en verbindend. En oei, wat kan het pijn doen als we de winst mislopen. Was het werk dan toch niet goed genoeg? Was de competitie beter? Gissen en vervloeken. Toch hou ik ervan. Want of je nu een junior upcoming talent bent en het is je eerste nominatie of bureaueigenaar met jaren ervaring ... Het is een heerlijk feestje. En het is een belangrijk feestje. Wat het namelijk heel goed doet, is ons vak vieren. Wij hebben als land een geweldige staat van dienst als het gaat om goed (packaging) design en behoorlijk wat bureaus die geweldig werk maken. Die Awards verbinden dat. Het houdt elkaar scherp en je blijft elkaar verwonderen.

Bij de uitreiking zelf worden merken en bureaus “mensen”. Mensen met dezelfde passie en liefde voor ons vak. En juist die energie wil ik meegeven aan toekomstige talenten.

Ik kan intens genieten van het succes van een Nederlands design op een internationale Award show. Of een sterk conceptueel project zien winnen bij de ADCN of de NLPA. Het loont. Het verbreedt de grenzen van wat er creatief en merktechnisch mogelijk is. In die zin is het inderdaad een keurmerk, maar wel een die we natuurlijk met een knipoog moeten ervaren. Niet alleen het werk, maar juist ook de mensen achter het werk krijgen op een Award show het podium. Ook de opdrachtgevers. Want zonder die professionals zijn wij als bureau natuurlijk nergens. Bij de uitreiking zelf worden merken en bureaus “mensen”. Mensen met dezelfde passie en liefde voor ons vak. En juist die energie wil ik meegeven aan toekomstige talenten. Dat je het al voor elkaar hebt gekregen om een goed project samen als team te ontwikkelen, is een viering op zich. Daar gaat een briefing aan vooraf, een concept presentatie, keuzes, compromissen enz. Bloed zweet en tranen, Jeroen. Ook dit vier je tijdens een Award show. 

Als je het hebt over best-of, snap ik je punt. Wel ga ik er eigenlijk al vanuit dat bureaus het beste werk insturen. Een selectie maken van het beste werk van dat jaar. Insturen is namelijk niet bepaald goedkoop en voor een goede visuele en inhoudelijke vertegenwoordiging moet er intern ook best wat gedaan worden. Ik spreek uit ervaring haha. Maar goed dat er Design Awards zijn!

Vincent
Artikel delen