Hoe je met 'jagen op fruit' de omzet  kan verhogen

Hoe je met 'jagen op fruit' de omzet  kan verhogen

Tags: AGF

Afgelopen zomer lanceerde het Engelse fruitdrankenmerk Robinsons een soort Pokemon augmented reality-game, ontwikkeld door Zappar. Consumenten kwamen via de QR-code van de fles op een interactieve kaart waar ze op jacht konden gaan naar virtueel fruit. De actie inspireerde gezinnen om samen actief te worden en zorgde voor 2,4 % omzetgroei.

“Scan to join the fun”, staat er onder de QR-code. In een promofilmpje van Robinsons brengt de code een moeder en haar kinderen rechtstreeks naar www.thebigfruithunt.co.uk website. “Ga naar buiten en vergeet niet je fles”, meldt de website en: “Zoek het fruit”. En dan de melding “1000 prijzen te winnen”. Waarna het hele stel naar buiten rent richting het park. Op het scherm van het mobieltje is een plattegrond afgebeeld met landmarks die aangeven waar de ‘schatten’ zich bevinden. Een virtuele vlinder leidt de groep naar de vindplaats waar een virtueel ronddraaiende landmark opeens transformeert in een levensgrote sinaasappel. “Tap to collect” staat er onder. En vervolgens vult een virtuele waterfles zich deels met sap.

5 Robinsons fles scan

Virtuele waterfles

Elk stuk fruit dat ze ontdekken, helpt om de ​​virtuele waterfles te vullen. Een maal vol, maken ze kans op één van de meer dan 90.000 prijzen, waaronder Robinsons-waterflessen en buitenactiviteitenkits met onder meer vliegers en frisbees.
De £ 1,5 miljoen kostende campagne, die liep van 1 juni tot 2 september vorig jaar, omvatte out-of-home advertising, POS-acties en digitale en sociale activiteiten. Het verstevigde de positie van Robinsons dat met een aandeel van bijna 50% het nummer één limonademerk is in het Verenigd Koningrijk.

1 BFH Campaign [no zappar sting].00_00_59_24.Still013

Consumentenonderzoek

‘Uit ons consumentenonderzoek ontdekten we dat onze klanten dol waren op het idee om samen met het gezin buiten een activiteit te ondernemen’, vertelt Leonie Doyle, marketing director bij Britvic. ‘Een digitale speurtocht werd gezien als een leuke manier om iedereen mee te nemen en hun lokale groene ruimtes op een andere manier te laten ontdekken. Het is een enorm ambitieus project geweest dat al onze partners samenbracht om zo de boodschap rechtstreeks vanaf de verpakking en via Point of Sale, drukwerk en online te promoten.’
‘We brachten afgelopen zomer consumenten in beweging’, vult Ben Parker aan, commercieel directeur retail bij Britvic. ‘Door consumenten deel te laten nemen aan de Big Fruit Hunt gingen ze naar buiten op jacht naar het virtuele fruit.’

‘We zorgden afgelopen zomer voor vermaak en stimuleerden de verkoop voor retailers’

Geen “Walk in the park”

De AR-game die technologiebedrijf Zappar ontwikkelde, is gebaseerd op WebAR, een webtechnologie die augmented reality functionaliteit binnen een webbrowser mogelijk maakt. Het bedrijf leverde de end-to-end campagnestrategie en zorgde voor de uitvoering en doorlopende hosting van de AR-ervaring.
Caspar Thykier, CEO en mede-oprichter van Zappar, blikt terug op het project. ‘Een landelijke augmented reality-game creëren in WebAR voor groene openbare ruimten is ironisch genoeg geen “walk in the park”!. Maar dankzij de nauwe samenwerking met Robinsons en hun partnerbureaus hebben we iets speciaals kunnen creëren voor het hele gezin. We houden immers allemaal van een schattenjacht en het is geweldig om te doen. Het haalt mensen van de bank en laat hun de lokale groene ruimten ontdekken. Die verbinding maken vanaf de verpakking en het merk Robinsons tot leven brengen in een meeslepende en interactieve manier is iets dat alleen AR op unieke wijze kan bieden.’

4, Fles, achterzijde

 

De cijfers van de Big Fruit Hunt

Tijdens de zomer in 2022 werden ruim 18 miljoen verpakkingen voorzien van de promotiecode. In totaal genereerde zij met de Big Fruit Hunt 72.000 interacties, hetzij doordat mensen de QR-code op de verpakking scanden, hetzij doordat ze op de webpagina terechtkwamen voor meer informatie. Er zijn ongeveer 12.000 spellen gestart met een gemiddelde speeltijd van 10 tot 15 minuten.
Niet alle prijzen werden weggegeven - meestal wordt ongeveer 5% van de geadverteerde prijzen gewonnen in dit soort promoties, omdat de overgrote meerderheid van de consumenten niet de moeite neemt om de unieke codes online in te voeren. Toch zorgde The Big Fruit Hunt voor een omzetgroei van Robinson tijdens de kritieke zomerperiode van 2,4% ten opzichte van vorig jaar (Bron: Nielsen) en een stijging van de penetratiegraad van huishoudens ten opzichte van 2020 en 2021 tot 26,7% in weekperiode (Bron Kantar).
Ben Parker tot slot: ‘We zorgden afgelopen zomer voor vermaak en stimuleerden de verkoop voor retailers.’

Video LOW  Robinsons Big Fruit Hunt

 

2 BFH plattegrond

 

 

 

Artikel delen