De eerste vraag die zich voordoet is waar het nieuwe materiaal aan moet voldoen. Krimpfolie biedt mogelijkheden voor functies die andere materialen niet hebben; goed aan te brengen en te sealen, goed te krimpen waardoor het pakketten bij elkaar kan houden voor stabilisatie tijdens transport en voor vervoer door de consument naar huis.
De onderzoekers, met als eerste auteur Jannes Roman, hebben drie onderzoeksvragen gekregen. Is het mogelijk om rekbaar papier rond de flessen aan te brengen met voorspanning, zodat het niet scheurt en waarbij het pakket kan worden opgepakt bij twee doppen? In hoeverre kan een bundel flessen gewikkeld in rekbaar papier horizontale krachten doorstaan die optreden tijdens transport? Heeft een kartonnen plaat die over de doppen wordt aangebracht en die gebruikt kan worden als handvat, invloed op de stabiliteit van het pakket?
Plat en koolzuur
Veel flessen hebben een cilindrisch deel in het midden dat iets terugvalt om een label of sleeve te positioneren en om te voorkomen dat ze verschuiven direct na aanbrengen of beschadigen tijdens transport. Dit cilindrische deel is vormvast voor koolzuurhoudende flessen, maar in enige mate flexibel voor flessen met plat water. Om een goed beeld te krijgen, is gekozen om beide soorten water mee te nemen in het onderzoek. Als eerste zijn verschillende commercieel verkrijgbare papiersoorten getest op sterkte en elasticiteit om het meest geschikte papier te bepalen. Stroken met een breedte van 125 mm zijn gebruikt om de flessen te bundelen, waarbij een overlap is gebruikt die met twee stroken hotmelt is verbonden. De gebruikte papiersoorten hebben grams- gewichten van 100 en 200 g/m2. De pakketten zijn gemaakt door vier fles- sen te voorzien van een band papier en daar twee flessen tussen te duwen, zodat een pakket van zes flessen wordt samengesteld. Dit pakket wordt opgetild aan twee doppen, diagonaal tegenover elkaar, met verschillende papierspanningen, totdat ze zonder onderlinge beweging 100 mm zijn op te tillen. Zowel voor het wikkelen van het papier als voor het optillen bestaan geen normen, de werkwijze is daarom zoveel mogelijk afgestemd op de praktijk.
Simulatietesten
Vervolgens zijn pakketten samengesteld, waarmee een volle palletlaag is gemaakt. Op deze laag is een kist met gewicht geplaatst om een volle pallet te simuleren. Hiermee zijn transport simulatietesten uitgevoerd. Alle testen zijn ook uitgevoerd met een plaat karton die over de doppen is aangebracht. Bij pakketten met de plaat karton bleek de band papier sneller te scheuren dan zonder. Waarschijnlijk komt dit doordat fixatie op twee plaatsen leidt tot ongunstige belastingen op de band papier tijdens schokken en trillingen.