Hunkemöller zet robots in voor efficiënter distributiecentrum

Hunkemöller zet robots in voor efficiënter distributiecentrum

Hunkemöller heeft zijn distributiecentrum in Almere uitgebreid met een geautomatiseerd orderverwerkingssysteem van Geekplus. Het gaat om een zogenoemde Shelf-to-Person-oplossing waarbij mobiele robots complete schappen naar orderpickers brengen. Volgens de onderneming moet dit de efficiëntie van het orderpickproces verhogen en beter aansluiten bij de groeiende vraag vanuit zowel fysieke winkels als e-commerce.

 

De installatie omvat ruim 150 P800-robots, 30 pickstations, 738 rekken en 4 inruimstations. Het systeem is geplaatst op een speciaal gebouwde mezzanine van 4.608 m², ontwikkeld door Anera. Door de inzet van de robots hoeven medewerkers minder loopafstanden af te leggen en kan de doorvoersnelheid worden verhoogd. De retailer geeft aan dat de oplossing inspeelt op de hoge artikeldiversiteit binnen de modebranche en de schaalbaarheid biedt om toekomstige groei te ondersteunen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hunkemoller_Geek+_Robots.2

Digitaliseringsstrategie

Met de implementatie wil Hunkemöller zijn logistieke processen verder digitaliseren en sneller inspelen op klantbehoeften. De inzet van het systeem maakt onderdeel uit van de bredere digitaliseringsstrategie van de retailer, die gericht is op een efficiëntere bevoorrading van meer dan 750 winkels en de groeiende online markt.

Robotica in e-commerce: een bredere trend

De toepassing van mobiele robots in distributiecentra groeit snel binnen de e-commerce. Grote spelers zoals Zalando en About You maken al gebruik van vergelijkbare systemen om hun groeiende assortimenten te beheren en orderverwerking te versnellen. Ook Bol.com en Amazon hebben de afgelopen jaren sterk ingezet op robotgestuurde logistiek om seizoenspieken en stijgende retourstromen beter op te vangen. Deze bedrijven melden doorgaans kortere levertijden en een hogere foutreductie bij orderpicking.

Tekst gaat verder onder de foto.

Hunkemoller_Geek+_Station.3

Norm in e-commerce

Dat Hunkemöller nu in deze technologie investeert, sluit aan bij deze bredere sectortrend waarin schaalbaarheid, flexibiliteit en kostenbeheersing centraal staan. Het suggereert dat geautomatiseerde Shelf-to-Person-systemen steeds meer de norm worden in mode-e-commerce en niet langer uitsluitend voorbehouden zijn aan de grootste marktspelers.

Kritische kanttekeningen bij robotisering

Hoewel de voordelen van robotisering duidelijk naar voren komen, zijn er ook aandachtspunten. Zo kan de sterke afhankelijkheid van technologie risico’s opleveren bij storingen of systeemuitval, wat direct effect kan hebben op de leveringszekerheid. Daarnaast roept de inzet van honderden robots vragen op over de gevolgen voor werkgelegenheid en de aard van logistieke functies: routinematig werk kan afnemen, maar er ontstaat tegelijk meer vraag naar technisch onderhoud en systeembeheer.

Verder ontbreekt in veel projecten, waaronder dit van Hunkemöller, een analyse van de milieu-impact. Efficiëntere processen kunnen leiden tot minder transportbewegingen of een lager energieverbruik per order, maar daarover zijn geen cijfers gedeeld. Voor verpakkingsprofessionals is juist dit soort data cruciaal om de daadwerkelijke duurzaamheidswinst te kunnen beoordelen.

Meer artikelen

recent new image
Hunkemöller zet robots in...

Hunkemöller heeft zijn...

Lees meer
recent new image
De Groot: ‘Gebrek aan...

Etikettering ontwikkelt zich in hoog...

Lees meer
recent new image
De SOMIC 424 DT bij...

Een vleugje chocoladearoma hangt in de...

Lees meer
recent new image
Domino: etikettering...

Waar veel leveranciers van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox