‘Reklam zet standaard in op ondernemen volgens de vijf p’s van duurzaamheid: people, planet, prosperity, peace en partnerships’, aldus Smit. ‘Het doel is het behouden van een veerkrachtig en toekomstgericht bedrijf.’ Reklam richt zich op maatwerkoplossingen en staat volgens Smit bekend om goede service, flexibiliteit en oplossingsgerichtheid.
Maatwerk als sleutel tot duurzaamheid
De aankomende Europese regelgeving vraagt steeds nadrukkelijker om duurzame materialen en een verantwoorde inzet van hulpbronnen. Reklam biedt daarom al een breed assortiment aan van recyclebare, composteerbare, biobased en FSC®-gecertificeerde materialen. ‘Door onze maatwerkconstructies kunnen we duurzame oplossingen bieden die zijn afgestemd op de toepassing en wens van de klant’, zegt Smit. ‘Een belangrijke stap in het sustainability-traject. Je voorkomt overproductie en gebruikt minder materiaal.’

Het belang van de juiste combinatie
Duurzame labels leveren alleen een bijdrage aan de recycleerbaarheid als ze goed aansluiten bij de verpakking. ‘De juiste combinatie kan ervoor zorgen dat een verpakking volledig recyclebaar of zelfs composteerbaar wordt’, legt Smit uit. ‘Denk bijvoorbeeld aan wash-off etiketten, CleanFlake-materialen of herbruikbare labels. Er zijn legio mogelijkheden.’
Volgens Smit is goede communicatie tussen leverancier en klant daarbij cruciaal. ‘Een verkeerde combinatie van materialen kan juist een negatieve invloed hebben op de recyclebaarheid. Het is daarom belangrijk dat wij goed worden geïnformeerd over het product en de afvalinzamelingswijze, en dat wij op onze beurt klanten adviseren over de best passende oplossing.’
En de vraag naar etiketten die aansluiten bij mono-materialen neemt toe. ‘Er zijn materialen beschikbaar die goed worden gesorteerd in het recycletraject, wat hergebruik ten goede komt’, aldus Smit. ‘Afpelbare labels zijn bij ons een standaard product.’
Verduurzaming en digitalisering gaan hand in hand
Naast materiaalinnovatie zet Reklam ook in op verdere digitalisering van etiketten. ‘Etiketten en stickers zijn allang niet meer alleen een drager voor merkidentiteit of wettelijke informatie’, zegt Smit. ‘Ze worden steeds vaker gebruikt als tool om snel informatie te delen, herkomst inzichtelijk te maken of voorraadbeheer te optimaliseren.’
Deze trend sluit aan bij de groeiende belangstelling voor smart labels. ‘We zien een toename in het gebruik van RFID-labels en QR-codes’, vertelt Smit. ‘Die maken het mogelijk om actuele productinformatie te delen en verbeteren de traceerbaarheid in de supply chain.’