Mabel Smit van Reklam: ‘Etiketten zijn steeds vaker een digitale informatiedrager’

Mabel Smit van Reklam: ‘Labels zijn steeds vaker een digitale informatiedrager’

De etikettenmarkt is volop in beweging. Nieuwe wetgeving, zoals de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR), zet duurzaamheid hoger op de agenda, terwijl digitalisering nieuwe toepassingen mogelijk maakt. Volgens Mabel Smit, Sales Manager bij Reklam Labels & Durables, beweegt het bedrijf actief mee met deze ontwikkelingen.

‘Reklam zet standaard in op ondernemen volgens de vijf p’s van duurzaamheid: people, planet, prosperity, peace en partnerships’, aldus Smit. ‘Het doel is het behouden van een veerkrachtig en toekomstgericht bedrijf.’ Reklam richt zich op maatwerkoplossingen en staat volgens Smit bekend om goede service, flexibiliteit en oplossingsgerichtheid.

 

Maatwerk als sleutel tot duurzaamheid

De aankomende Europese regelgeving vraagt steeds nadrukkelijker om duurzame materialen en een verantwoorde inzet van hulpbronnen. Reklam biedt daarom al een breed assortiment aan van recyclebare, composteerbare, biobased en FSC®-gecertificeerde materialen. ‘Door onze maatwerkconstructies kunnen we duurzame oplossingen bieden die zijn afgestemd op de toepassing en wens van de klant’, zegt Smit. ‘Een belangrijke stap in het sustainability-traject. Je voorkomt overproductie en gebruikt minder materiaal.’

IMG_3588-TomT

Het belang van de juiste combinatie

Duurzame labels leveren alleen een bijdrage aan de recycleerbaarheid als ze goed aansluiten bij de verpakking. ‘De juiste combinatie kan ervoor zorgen dat een verpakking volledig recyclebaar of zelfs composteerbaar wordt’, legt Smit uit. ‘Denk bijvoorbeeld aan wash-off etiketten, CleanFlake-materialen of herbruikbare labels. Er zijn legio mogelijkheden.’

Volgens Smit is goede communicatie tussen leverancier en klant daarbij cruciaal. ‘Een verkeerde combinatie van materialen kan juist een negatieve invloed hebben op de recyclebaarheid. Het is daarom belangrijk dat wij goed worden geïnformeerd over het product en de afvalinzamelingswijze, en dat wij op onze beurt klanten adviseren over de best passende oplossing.’

En de vraag naar etiketten die aansluiten bij mono-materialen neemt toe. ‘Er zijn materialen beschikbaar die goed worden gesorteerd in het recycletraject, wat hergebruik ten goede komt’, aldus Smit. ‘Afpelbare labels zijn bij ons een standaard product.’

 

Verduurzaming en digitalisering gaan hand in hand

Naast materiaalinnovatie zet Reklam ook in op verdere digitalisering van etiketten. ‘Etiketten en stickers zijn allang niet meer alleen een drager voor merkidentiteit of wettelijke informatie’, zegt Smit. ‘Ze worden steeds vaker gebruikt als tool om snel informatie te delen, herkomst inzichtelijk te maken of voorraadbeheer te optimaliseren.’

Deze trend sluit aan bij de groeiende belangstelling voor smart labels. ‘We zien een toename in het gebruik van RFID-labels en QR-codes’, vertelt Smit. ‘Die maken het mogelijk om actuele productinformatie te delen en verbeteren de traceerbaarheid in de supply chain.’

'Reklam zet standaard in op ondernemen volgens de vijf p’s van duurzaamheid: people, planet, prosperity, peace en partnerships’

Minder impact, meer circulair

Bij het ontwikkelen van etiketten met minder milieu-impact kijkt Reklam naar meerdere aspecten. ‘We gebruiken recyclebare of biobased materialen, speciale belijmingen en inkten’, legt Smit uit. ‘Daarnaast hebben we een liner recycle-programma. De overgebleven liners worden bij de klant opgehaald en gerecycled tot nieuwe producten.’

 

Vragen uit de markt: duurzaamheid en wetgeving

De klanten van Reklam zijn volgens Smit vaak zelf op zoek naar duurzamere producten. ‘We bekijken samen welke verbeteringen mogelijk zijn: recyclebaar, composteerbaar of biobased. De wens om duurzamer te werken leeft breed.’

Smit ziet verder dat veel sectoren al langer bezig zijn met duurzaamheid. ‘De voedingssector, verpakkingsindustrie, automotive en logistiek lopen hierin voorop. Voor veel bedrijven is dit essentieel om toekomstbestendig te blijven.’

Reklam labels

Toekomst: meer slimme en duurzame materialen

De komende jaren verwacht Reklam verdere verduurzaming van standaardmaterialen. ‘Leveranciers zijn al volop bezig met het verduurzamen van hun portfolio’, zegt Smit. ‘Daarnaast zal het gebruik van slimme tools zoals QR-codes toenemen.’

Tot slot bereidt Reklam zich voor op nieuwe digitale eisen, zoals het digitaal productpaspoort (DPP). ‘We zitten in een oriënterende fase’, zegt Smit. ‘Veel informatie is al beschikbaar. De uitdaging is hoe we dit op een goede manier inzetten, zeker omdat we veel maatwerk leveren en dus vaak met unieke producten werken.’

Mabel-reklam-197-HR

Mabel Smit, sales manager Reklam Labels & Durables

 

Meer artikelen

recent new image
Jan-willem Vink van...

Geostick produceert zelfklevende...

Lees meer
recent new image
Mabel Smit van Reklam:...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
recent new image
Roy Schoemaker van...

De etikettenmarkt staat onder druk van...

Lees meer
recent new image
Luuk Wessels, Optimum...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox