Refresco test plastic ReZorce drankenpak van Zotefoams

Refresco test plastic ReZorce drankenpak van Zotefoams

Refresco test plastic ReZorce drankenpak van Zotefoams

Zotefoams kondigt de eerste commerciële lancering aan van haar revolutionaire ReZorce verpakking: een mono plastic drankenpak die volgens het bedrijf een game changer is. De verwachting is dat de HDPE mono barrièreverpakking in het derde kwartaal van 2024 in de schappen van de supermarkten zal verschijnen.

 

Zotefoams is een toonaangevende fabrikant van cellulaire materialen. Het Britse bedrijf bestaat al honderd jaar en zit achter veel patenten, zoals ReZorce. Dit is een verpakkingsmateriaal dat in eerste instantie gebruikt zal worden in drankenkartons. Het betreft een monomateriaal dat volledig recyclebaar is.
Volgens Zotefoams is het nu mogelijk om plastic drankverpakkingen te vervaardigen die dezelfde barrière-eigenschappen hebben als de kartonnen laminaatverpakkingen. Bovendien zijn ze verwerkbaar met dezelfde snelheid en in bestaande machines van Tetra Pak, Elopak of SIG Combibloc. Bij de zuivelbedrijven is wel een kleine technische aanpassing voor de bodemlas nodig.

Refresco past machines aan

Zotefoams werkt voor de introductie samen met Refresco, een grote onafhankelijke bottelaar van dranken. Één van Refresco's faciliteiten in Europa produceert de nieuwe verpakkingen met een machine die is ontworpen voor traditionele verpakkingen en is aangepast met een set wisselonderdelen. De twee bedrijven zijn ook bezig met het initiëren van kwaliteits- en conformiteitstestprocedures die nodig zijn voor de commerciële productie van de nieuwe drankkartons.

Bubbels in kunststof

De technologie is gebaseerd op ‘bubbels’ in het kunststofmateriaal. Tijdens de extrusie wordt stikstof geïnjecteerd. Momenteel kunnen HDPE-laminaten in maximaal negen lagen worden vervaardigd en in een dikte die slechts iets dikker is dan karton. De techniek is oorspronkelijk afkomstig van Mucell, een bedrijf dat Zoatfoms in 2011 kocht. Door de jaren heen is het op veel gebieden gebruikt om producten te vervaardigen. Nu investeren ze in verpakkingen.

De bubbels vormen de barrière die volgens Zotefoams-CEO David Stirling op hetzelfde niveau of zelfs beter ligt dan kartonnen verpakkingen met aluminium en plastic. De belletjes bieden ook de mogelijkheid om het materiaal te buigen, wat anders lastig is als het om plastic gaat.

Grote markt voor drankpakken

Zotefoams richt zich op een gigantische markt. Er wordt gezegd dat de mondiale productie van kartonnen verpakkingen tussen de 250 en 300 miljard stuks bedraagt. Met andere woorden: er is een markt om te veroveren, maar je zult tegen gigantische bedrijven moeten ‘vechten’ en om te slagen is kapitaal nodig. Daarom zijn ze nu op zoek naar partners die kunnen deelnemen en de ontwikkeling vooruit kunnen helpen.

Sinds het vloeistofkarton halverwege de 20e eeuw op de markt kwam, is er op het gebied van materialen niet echt veel gebeurd, dus dat wil niet zeggen dat er geen ontwikkeling heeft plaatsgevonden, maar als deze oplossing zou slagen, zou dat een grote doorbraak zijn.

 

 

Artikel delen