Roy Schoemaker van Eshuis: ‘Het gaat om het totaalplaatje’

Roy Schoemaker van Eshuis: ‘Het gaat om het totaalplaatje’

De etikettenmarkt staat onder druk van nieuwe wetgeving, stijgende duurzaamheidseisen en toenemende variatie in productlijnen. Roy Schoemaker, Sales Manager bij etikettenproducent Eshuis, ziet hoe die ontwikkelingen het vakgebied veranderen. ‘De PPWR verandert de spelregels. Het gaat allang niet meer alleen om het juiste labelmateriaal, maar om het totaalplaatje.’

Eshuis bestaat al meer dan 130 jaar, maar blijft zich volgens Schoemaker onderscheiden door innovatie en partnerschap. ‘We zijn meer dan een drukker: we denken mee in het hele verpakkingsproces, van concept tot logistiek. Dankzij onze twee HP Indigo V12-persen – als enige ter wereld – drukken we snel en flexibel in uiteenlopende oplages. Dat maakt ons interessant voor merken die snelheid, kwaliteit en duurzaamheid willen combineren.’

Eshuis, duurzame_etiketten

Recycleerbaarheid als uitgangspunt

Nieuwe wetgeving zoals de PPWR en CSRD verandert niet alleen het materiaalgebruik, maar ook de manier waarop verpakkingen ontworpen worden. Schoemaker: ‘Wij kijken integraal naar de verpakking: van primair tot etiket. We adviseren over materiaalkeuzes die recycling ondersteunen en helpen klanten navigeren door complexe regelgeving. Dat vertalen we naar oplossingen, zoals koud-afwasbare lijmen en labels die passen op mono-materialen.’

In samenwerking met leveranciers zoals Avery Dennison zet Eshuis in op etiketten die recycling juist makkelijker maken. ‘De CleanFlake™-range laat los van PET- of HDPE-flessen tijdens het wasproces. Daardoor ontstaan zuivere materiaalstromen die opnieuw kunnen worden ingezet. Ook werken we met monoconstructies – etiketten en verpakkingen uit hetzelfde polymeer – die perfect aansluiten bij sorteerinstallaties.’

 

Technologische innovaties

Naast de genoemde V12-persen, investeert Eshuis ook in andere technologische oplossingen. ‘We werken aan duurzame shrink sleeves, zoals polyolefine sleeves die tijdens recycling eenvoudig van PET-flessen gescheiden worden via het sink-float-proces. En met RafCycle bieden we klanten een route voor het recyclen van backingmateriaal tot nieuwe grondstof.’

Hoewel de vraag naar smart labels momenteel beperkt is, volgt Eshuis ook de ontwikkelingen rond digitalisering op de voet. ‘Het Digitale Productpaspoort komt eraan. Wij onderzoeken hoe we daar met bijvoorbeeld dynamische QR-codes of datakoppelingen op kunnen inspelen.’

‘Wij zien onze rol steeds vaker verschuiven van producent naar adviseur’

Minder materiaal, meer effect

Eshuis kijkt volgens Schoemaker ook naar manieren om de milieu-impact van etiketten te verminderen. ‘We werken met dunnere facestocks en liners, wat zorgt voor minder materiaalgebruik, minder afval en lagere transportemissies. Daarnaast bieden we biobased alternatieven, zoals etiketten van suikerriet of tomatenpulp, en composteerbare papieren labels. Waar mogelijk gebruiken we FSC®-gecertificeerde materialen.’

Volgens Schoemaker stellen klanten steeds vaker vragen over wat nog mag binnen de nieuwe wetgeving. ‘Vragen over materiaalkeuze, recycleerbaarheid of CO₂-impact nemen toe. In sectoren zoals de chemie spelen ook eisen uit de CLP-verordening mee, zoals leesbaarheid van gevaarspictogrammen en bestendigheid tegen chemicaliën. Wij ontwikkelen slimme labelconstructies die aan die eisen voldoen.’

Eshuis, Duo-Label

Trends: meer variatie, minder voorraad

In de food- en private label-markt groeit volgens Schoemaker de vraag naar kleinere runs met veel variatie. ‘Acties of export in meerdere talen zorgen voor meer complexiteit. Dankzij onze digitale druktechniek kunnen we daar goed op inspelen.’ In sectoren zoals de chemie ligt de nadruk juist op langdurige bestendigheid en compliance.

Voor de komende jaren verwacht Eshuis drie grote trends. ‘Ten eerste stijgt de variatie per SKU. Meer lagen informatie, meer personalisatie, en dus meer behoefte aan flexibele labeloplossingen. Ten tweede fungeert duurzaamheidswetgeving als innovatiemotor: etiketten moeten afwasbaar zijn, compatibel met mono-materialen en recyclevriendelijk. Ten derde is er een groeiende behoefte aan schaalbare, wendbare supply chains. Wij zien onze rol steeds vaker verschuiven van producent naar adviseur.’

Meer artikelen

recent new image
Jan-willem Vink van...

Geostick produceert zelfklevende...

Lees meer
recent new image
Mabel Smit van Reklam:...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
recent new image
Roy Schoemaker van...

De etikettenmarkt staat onder druk van...

Lees meer
recent new image
Luuk Wessels, Optimum...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox