Zee, duinen, schapenvacht

Zee, duinen, schapenvacht

Laura Voet verzorgde de restyling van de verpakkingen van De Noordkroon huidverzorgingsproducten. Het Texelse merk bestaat inmiddels meer dan 20 jaar en klopte aan bij Voet, die graag met duurzame merken samenwerkt.


Laura Voet

Laura Voet is Brand & Packaging Designer. Haar eerste kennismaking met verpakkingsontwerp was tijdens haar stage bij het bekende ontwerpbureau VBAT in 2015. ‘Hier viel voor mij ineens alles op zijn plek. Op de verpakking komt alles samen, het is een puzzel en ieder detail moet kloppen. Ik heb na het afronden van de kunstacademie een aantal jaar bij Today in Utrecht gewerkt en vervolgens het roer omgegooid en gekozen voor het fulltime ondernemerschap. Dat is nu ruim 3 jaar geleden.’

Duurzaamheid

Voet is gepassioneerd over bedrijven die oog hebben voor duurzaamheid. ‘Merken waar niet alleen het bedrijf, maar ook de wereld een stukje beter van wordt. Daarom werk ik graag met merken met een duurzame missie om samen impact te maken door middel van sterk verpakkingsontwerp’, legt ze uit.

Hoe belangrijk het is om als designer gevonden te kunnen worden op internet, blijkt wel uit het feit dat De Noordkroon de website van Laura Voet via Google vond. ‘We hebben toen kennis gemaakt en kwamen erachter dat dit een goede match zou zijn. We zijn beiden kritisch, letten op details en vullen elkaar goed aan.’

Naar Texel

Voet ging naar Texel om een gevoel te krijgen bij het merk. ‘De Noordkroon bestaat al twintig jaar. Je veegt dus niet alles van tafel, maar gaat kijken welke visuele elementen er behouden moeten blijven om ook de herkenbaarheid te behouden bij de huidige doelgroep. Ik heb kennis gemaakt met het bedrijf, maar ook met het eiland, wat een belangrijke inspiratiebron is geweest in het ontwerpproces. Als ontwerper wil ik begrijpen wie De Noordkroon precies is, hoe het merk zich gedraagt want dit moet ook voelbaar zijn in de uitstraling’, legt ze uit



Wolvet

De Noordkroon ontwikkelt en verkoopt natuurlijke huidverzorgingsproducten op basis van wolvet. Voet: ‘De Noordkroon is ontstaan op een voormalige Texelse schapenboerderij. Een echt familiebedrijf met een no-nonsense houding. Ze maken ambachtelijke en natuurlijke huidverzorging op basis van het vet dat uit de wol komt. Al deze kenmerken komen ook terug in het ontwerp. Je ziet dit terug in de ambachtelijke stempel maar ook in de branding, een abstracte vertaling van de zee, duinen en schapenvacht, die een tweedeling maakt in het verpakkingsontwerp.’



Nieuwe generatie

Producten van De Noordkroon zijn verkrijgbaar bij verschillende verkooppunten in Nederland, waaronder de landwinkels. Ook zijn er een aantal verkooppunten in België en Duitsland. Daarnaast zijn de producten uiteraard online verkrijgbaar, maar evengoed in pedicure- en schoonheidssalons.

‘De volgende generatie in de familie zet het merk voort en na twintig jaar is het tijd voor de restyling. We willen onze verpakkingen verduurzamen en een professionelere uitstraling die onze kernwaarden communiceert’, zegt Rik Monster van De Noordkroon.

Dit artikel komt uit ons vakblad. Neem een proefabonnement en ontdek meer interessante interviews!

Artikel delen