‘We boeken qua duurzaamheid vooruitgang’

Alicja van Ewijk van Thuiswinkel.org: ‘We boeken vooruitgang’

‘We boeken qua duurzaamheid vooruitgang’

De verduurzaming van verzendverpakkingen is één van de doelen van Thuiswinkel.org.
Volgens Projectmanager Duurzaamheid en Logistiek Alicja van Ewijk wordt er vooruitgang geboekt, hoewel corona de snelheid waarmee dat gebeurt, heeft afgeremd.

Sinds vorig jaar houdt Alicja van Ewijk zich bij Thuiswinkel.org naast logistiek ook met verpakkingen bezig. Het leverde haar belangrijke inzichten op inzake verpakkingen voor webretail.
‘Vanuit Thuiswinkel.org hebben we een aantal jaar brancheverduurzamingsplannen gemaakt op het gebied van verpakkingen. Hierin geven we advies en tips over hoe je duurzamer kunt verpakken en hebben we doelen gesteld. De laatste monitor is van juni 2021 en die liet zien dat we vooruitgang boeken maar, mede door corona, is dat wat ons betreft nog niet snel genoeg gegaan. Op dit moment proberen we met webwinkels, verpakkingsleveranciers en andere stakeholders een transitieplan te maken richting circulaire verpakkingen.’

50% lucht

Van Ewijk: ‘Kijken we naar duurzaamheid, dan is de impact van het bezorgen groot. Efficiency verlaagt die impact dan weer en efficiënt verpakken draagt eraan bij. Verpakkingen kunnen een bijdrage leveren om de logistiek efficiënter te maken.’
‘De belangrijkste bijdrage op dit moment is zo min mogelijk lucht versturen. Er wordt gemiddeld nog zo’n 50% lucht verstuurd. Als we dat weten terug te dringen, kunnen er aanzienlijk meer pakketten in bestelbussen mee. Natuurlijk moet daar niet de enige focus op liggen. Op de langere termijn is het noodzakelijk dat we een systeem weten op te zetten met circulaire verpakkingen. Daar is op 19 januari de eerste  bijeenkomst over geweest en we zijn in gesprek met de partijen  over een vervolg’, legt van Ewijk uit.

Alicja_van_Ewijk.2_VM3_23

 

'Op de langere termijn is het noodzakelijk dat we een systeem weten op te zetten met circulaire verpakkingen'

Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR)

Het verpakken van lucht lijkt niet uit te roeien. Op de vraag of dat met regelgeving of andere maatregelen is aan te pakken, antwoord Van Ewijk bevestigend. ‘Soms werkt regelgeving erg  goed om stappen te zetten. Je ziet in de nieuwe Packaging and Packaging Waste Regulation (Opvolger Europese  verpakkingsrichtlijn uit 1994) dat er een maximum percentage lucht is opgenomen van 40%. Dat zorgt ervoor dat we als sector ook daarop moeten focussen. Dat is natuurlijk niet het enige  wat uit deze nieuwe wetgeving onze kant op gaat komen. Het is, denk ik, goed dat de nieuwe wetgeving inzoomt op specifieke sectoren, waaronder e-commerce.’

Negatieve milieu-impact

Er is veel aandacht voor efficiënt verpakken (dus geen onnodig grote dozen). Maar te dunne of niet stevige verpakkingen kunnen schade en productverlies veroorzaken en dus ook een  negatieve milieu-impact hebben. Van Ewijk heeft vanuit haar positie geen zicht op de schade die wordt aangericht door kwalitatief slechte verpakkingen, geeft ze aan. ‘Wat wel belangrijk is, is dat het product heel, zonder defecten, bij de consument aankomt. De impact van een extra omdoos is vele malen lager dan een product wat defect gaat en opnieuw geproduceerd moet worden. Gelukkig zie je dat er ook steeds meer producten zonder extra omverpakking verstuurd kunnen worden. Vaak is dat niet mogelijk, omdat de productverpakking niet ontworpen is voor transport, maar voor de fysieke retail.’

Alicja_van_Ewijk_AmazonPantryBox_VM3_23

Geen standaardoplossing

Op de vraag wat haar belangrijkste adviezen aan webretailers  zijn als het om verpakken gaat, antwoordt Van Ewijk: ‘Het is goed om je te realiseren dat er niet een one-size-fits-all oplossing is. Het is daarom heel belangrijk om in kaart te brengen wat past bij jouw assortiment en wat voor jou de eerste stap is naar duurzamer verpakken. De “Handleiding duurzaam verpakken” van Thuiswinkel.org helpt je daarbij.’ Als het gaat om alle duurzaamheidsinitiatieven in de verpakkingssector ziet Van Ewijk graag dat er meer wordt samengewerkt en dat er kennis en informatie wordt gedeeld. ‘Pas als we de krachten gaan bundelen, kunnen we bijvoorbeeld aan de slag met het opzetten van een systeem rondom herbruikbare/circulaire verpakkingen.

‘Fantastische oplossing’

Bij verzendverpakkingen denken veel mensen aan dozen. Ook de kunststof flexibele verpakking is in opkomst, zeker bij kleding. Bij veel consumenten heeft kunststof een slechte naam en karton een goede. Daarin wil Van Ewijk wel een nuance aanbrengen. ‘Plastic, of kunststof, heeft door onder andere de plastic-soep een slechte reputatie gekregen, terwijl het een fantastische oplossing is om in gerecycled plastic verzendzakken kleding of ander textiel te versturen. Je  verstuurt dan namelijk geen lucht, maar het is bijvoorbeeld  ook vochtwerend. Maar die perceptie heeft de consument niet. We hebben dus gezamenlijk ook een taak om deze misverstanden de wereld uit te helpen. ’

Alicja_van_Ewijk.1_VM3_23

 

 

 

 

 

 

VOOR DIT ARTIKEL IS ALICJA VAN EWIJK GEÏNTERVIEWD

Projectmanager Duurzaamheid en Logistiek bij Thuiswinkel.org.

Artikel delen