Verpakkende bedrijven en machineproducenten over de tekorten en prijsstijgingen

Verpakkende bedrijven en machineproducenten over de tekorten en prijsstijgingen

De oorlog in Oekraïne en de wereldwijde corona-epidemie hebben invloed op de verpakkingsbranche. Stijgende energieprijzen, materiaaltekorten resulteren in prijsverhogingen en oplopende levertijden. Leveranciers en afnemers vertellen hoe ze omgaan met de crisis.

‘Ik ben alleen maar brandjes aan het blussen’, vertelt Age Tanja, verpakkingskundige bij Peijnenburg. ‘We hebben bijvoorbeeld een folieverpakkingslijn die BOPP met een speciale lts-coating gebruikt. Deze folie is niet meer leverbaar, maar het is lastig overstappen omdat we de folies voor deze lijn niet hebben gevalideerd. En dat kan je ook niet even snel doen, daar is tijd voor nodig. We hebben daarom een alternatief moeten kiezen die minder snel loopt op onze machines waardoor de output is gedaald. Validatie van verpakkingsmachines zal hoog op de agenda komen te staan.’

Verder ondervindt de koekfabriek problemen met de levering van kartonnen dozen en etiketten. ‘We stonden bijna stil doordat de etiketten op raakten, maar dankzij een goed contact zijn we uit de brand geholpen. Dat is misschien wel het mooie van deze crisis, er zijn altijd weer mensen die je uit de brand willen helpen. Het nadeel is dat alle innovatie stil ligt momenteel. Een ander verpakkingsformaat is niet of nauwelijks te realiseren in crisistijd.’

 

Slim inkoopteam

‘Onze fabriek in Italië heeft vanwege de crisis een special inkoopteam samengesteld met creatieve engineers’, zegt Wim Kruikemeijer van Cama. ‘Zij zoeken naar alternatieven als een voor ons standaard component tijdelijk niet leverbaar is. Of zij stellen aandrijvingen anders samen. Zo kan je bijvoorbeeld een servo motor waarvan de regelaar van het eigenmerk niet beschikbaar is, vervangen door een regelaar van een ander merk. En soms moeten we wel. Als een klant een marktintroductie van een product heeft ingepland, kan je dat niet uitstellen.’

‘De hoge staalprijs, groeiende onderdelenprijs en stijgende loonkosten zijn voor ons redenen om de verkoopprijzen van de machines binnenkort te verhogen. En de transportkosten zijn vooraf niet in te schatten. Daarom hanteren we daarvoor een Against Actual Costs prijs aan.’

 

Orders switchen

‘Wij nemen dagelijks een flinke plas melk af en die moet verpakt worden’, aldus een verpakkingskundige van een grote melkproducent. ‘Stilstanden kunnen we niet gebruiken. Maar we hebben het voordeel dat we lang lopende inkoop contracten hebben, flinke inkoopkracht hebben en bij veel leveranciers preferd supplier zijn. Toch zijn we regelmatig orders aan het switchen om dat bepaalde leveringen niet op tijd binnen zijn. Door de onrust upstream hebben we dus meer wisselingen op de lijnen.’

‘We zullen in de toekomst beter vooruit moeten denken en functioneel moeten gaan specificeren. Het draait om wat wil je draaien op welke machine en zijn er alternatieve leveranciers te vinden.’

 

EVOH tekort

‘Er is een te kort aan EVOH aan het ontstaan’, vertelt een grote producent van medicinale babyvoeding die zijn product verpakt in HDPE-flessen met een EVOH-barrière. ‘Het is nog niet out of stock, maar het is belangrijk om vooruit te kijken en alternatieve materialen te zoeken. Validatie van je verpakkingsmaterialen is daarbij belangrijk, zodat je meer keuze krijgt uit verschillende leveranciers en uit back-up materialen. Verder is het natuurlijk essentieel dat je de planning op orde hebt en goed afstemt met de flessenleveranciers zodat zij weer op tijd de grondstoffen kunnen reserveren. De druk is duidelijk hoger dan afgelopen jaren.’

'Een onderdeel van het probleem van de tekorten is dat bedrijven gaan hamsteren'

Hamsteren

BluePrint Automation ondervindt ook hinder van de lange levertijden, vertelt Hans Verhoeff. ‘Wij bestellen de kritieke onderdelen zo snel mogelijk. Als we de kans groot achten dat een project doorgaat, bestellen we zelfs vooraf. Onze voorraden zijn vele malen groter dan voorheen. Dat is misschien wel een onderdeel van het probleem, bedrijven die gaan hamsteren versterken het effect.’

Verder merkt de machinebouwer uit Woerden dat er bedrijven zijn die even een pas op de plaats maken. ‘Een klant die snacks bakt in zonnebloemolie heeft zijn project on hold gezet. Door de huidige onzekerheid stellen bedrijven hun beslissingen uit.’

 

Fabrieken sluiten

‘De productie van cellulose materialen voor agf-verpakkingen is momenteel ernstig in gevaar’, vertelt Willem Ekkelkamp van Bio4Pack. ‘De grootste fabriek in Europa zit in Oekraïne en is gesloten en de tweede grootste fabriek in Italië zegt dat ze binnenkort gaat sluiten in verband met de hoge energieprijzen. De levertijden zijn de afgelopen periode gestegen van acht naar twintig weken.’

Daarnaast zijn folies van hernieuwbare materialen slecht verkrijgbaar, vertelt Ekkelkamp. ‘Er is te weinig productiecapaciteit voor de groeide vraag naar duurzame verpakkingsmaterialen. Futumara bijvoorbeeld, een Japans bedrijf, maakt composteerbare en hernieuwbare folies en het bedrijf kan de vraag niet aan. Het is een gevolg van de transitie naar duurzame verpakkingsmaterialen. Daarom is het belangrijk om klanten voor te bereiden op lange levertijden.’

 

Prijsverhogingen

Machinebouwer Krones verhoogde in mei 2018 al zijn prijzen met gemiddeld 4,5% en onlangs maakte de machinebouwer bekend dat ze weer een verhoging doorvoert. Nu van 4%.

‘Er zijn aanhoudende leveringstekorten voor bepaalde materialen en er zijn verstoringen in de wereldwijde waardeketen, wat leidt tot verdere kostenstijgingen’, meldt het bedrijf. ‘Vanwege die aanhoudend hoge vraag op de markt, zijn de doorlooptijden voor projecten momenteel aanzienlijk langer, tot 2023.

En er zijn ook bedrijven die een tijdelijke brandsstoftoeslag rekenen voor de bezoeken van servicemonteurs, zoals machineleverancier Skillpack onlangs melde. ‘De prijs van brandstof is de afgelopen periode met grote stappen gestegen. Daarom zullen wij een tijdelijke brandstoftoeslag van 20% berekenen bij de bezoeken van onze servicemonteurs. We zullen de marktontwikkelingen volgen en dit waar mogelijk en nodig bijstellen.’

Krones, Veltins

 

Staal en elektronica

De prijs van RVS staal is al ruim 40% gestegen. Voor onze kleine machines is dat niet zo’n probleem, maar in de grotere wegers zit al snel meer dan 1.000 kg RVS, en dan gaat het hard’, zegt John Laurijsen van Laurijsen Weeg Automaten. ‘Maar een groter probleem is de elektronica. Daar hebben nu nog een redelijke voorraad van, maar als we nu iets bestellen, dan moeten we rekening houden met een levertijd van minimaal acht maanden. En we kennen verhalen van machinebouwers die machines voor enkele tonnen bouwen en niet kunnen uitleveren omdat er een bepaalde chip niet snel leverbaar is. Goed vooruit plannen is essentieel.’

Artikel delen