Hamsteren
BluePrint Automation ondervindt ook hinder van de lange levertijden, vertelt Hans Verhoeff. ‘Wij bestellen de kritieke onderdelen zo snel mogelijk. Als we de kans groot achten dat een project doorgaat, bestellen we zelfs vooraf. Onze voorraden zijn vele malen groter dan voorheen. Dat is misschien wel een onderdeel van het probleem, bedrijven die gaan hamsteren versterken het effect.’
Verder merkt de machinebouwer uit Woerden dat er bedrijven zijn die even een pas op de plaats maken. ‘Een klant die snacks bakt in zonnebloemolie heeft zijn project on hold gezet. Door de huidige onzekerheid stellen bedrijven hun beslissingen uit.’
Fabrieken sluiten
‘De productie van cellulose materialen voor agf-verpakkingen is momenteel ernstig in gevaar’, vertelt Willem Ekkelkamp van Bio4Pack. ‘De grootste fabriek in Europa zit in Oekraïne en is gesloten en de tweede grootste fabriek in Italië zegt dat ze binnenkort gaat sluiten in verband met de hoge energieprijzen. De levertijden zijn de afgelopen periode gestegen van acht naar twintig weken.’
Daarnaast zijn folies van hernieuwbare materialen slecht verkrijgbaar, vertelt Ekkelkamp. ‘Er is te weinig productiecapaciteit voor de groeide vraag naar duurzame verpakkingsmaterialen. Futumara bijvoorbeeld, een Japans bedrijf, maakt composteerbare en hernieuwbare folies en het bedrijf kan de vraag niet aan. Het is een gevolg van de transitie naar duurzame verpakkingsmaterialen. Daarom is het belangrijk om klanten voor te bereiden op lange levertijden.’
Prijsverhogingen
Machinebouwer Krones verhoogde in mei 2018 al zijn prijzen met gemiddeld 4,5% en onlangs maakte de machinebouwer bekend dat ze weer een verhoging doorvoert. Nu van 4%.
‘Er zijn aanhoudende leveringstekorten voor bepaalde materialen en er zijn verstoringen in de wereldwijde waardeketen, wat leidt tot verdere kostenstijgingen’, meldt het bedrijf. ‘Vanwege die aanhoudend hoge vraag op de markt, zijn de doorlooptijden voor projecten momenteel aanzienlijk langer, tot 2023.
En er zijn ook bedrijven die een tijdelijke brandsstoftoeslag rekenen voor de bezoeken van servicemonteurs, zoals machineleverancier Skillpack onlangs melde. ‘De prijs van brandstof is de afgelopen periode met grote stappen gestegen. Daarom zullen wij een tijdelijke brandstoftoeslag van 20% berekenen bij de bezoeken van onze servicemonteurs. We zullen de marktontwikkelingen volgen en dit waar mogelijk en nodig bijstellen.’

Staal en elektronica
De prijs van RVS staal is al ruim 40% gestegen. Voor onze kleine machines is dat niet zo’n probleem, maar in de grotere wegers zit al snel meer dan 1.000 kg RVS, en dan gaat het hard’, zegt John Laurijsen van Laurijsen Weeg Automaten. ‘Maar een groter probleem is de elektronica. Daar hebben nu nog een redelijke voorraad van, maar als we nu iets bestellen, dan moeten we rekening houden met een levertijd van minimaal acht maanden. En we kennen verhalen van machinebouwers die machines voor enkele tonnen bouwen en niet kunnen uitleveren omdat er een bepaalde chip niet snel leverbaar is. Goed vooruit plannen is essentieel.’