Nomoq blikbedrukking

Digitale blikbedrukking krijgt vaste voet in de markt

Het digitaal bedrukken van drankblikken maakt de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling door. Geen minimumoplagen, korte levertijden en een hoog detailniveau maken de techniek interessant voor kleine en middelgrote producenten die flexibiliteit zoeken. NOMOQ, dat sinds 2021 actief is in Europa en inmiddels over twee fabrieken en vier printers beschikt, ziet de vraag vanuit zowel brouwerijen als nieuwe drankenmerken verder toenemen.

Menno Brandsma, verantwoordelijk voor Nederland, Vlaams België, Scandinavië en de Baltische staten, werkt sinds mei bij NOMOQ en komt uit de bierwereld. Hij is ook biersommelier. “Ik hoef momenteel nauwelijks acquisitie te doen,” vertelt hij. “Mensen weten ons te vinden. De lijnen zitten vol en de behoefte aan kleine, gedifferentieerde oplages blijft groeien.”

652000d09223bac504a5d9b2_IMG_2858-2-p-2000

Geen minimale ordergrootte

De kern van Nomoq’s aanpak is het direct digitaal drukken op blik, zonder minimale ordergrootte. Dat maakt de technologie interessant voor kleine en middelgrote brouwerijen, die werken met specials, seizoensbieren of gelimiteerde edities. Volgens Brandsma past dat goed bij de ontwikkeling in de markt: “Veel brouwers blijven diversifiëren. Ze brengen specials uit, experimenteren met biertypen en werken soms met meerdere merken naast elkaar. Voor dat soort volumes is traditionele offsetdruk gewoon geen optie.” Brandsma ziet ook een ontwikkeling richting andere dranken dan bier, zoals functionele dranken, selzers, kombucha’s etcetera.

Het bedrijf biedt daarnaast een gratis sampleservice. Producenten kunnen een ontwerp uploaden en ontvangen binnen tien dagen een gedrukt blik. Pas bij een vervolgbestelling worden opstartkosten gerekend. “Dat verlaagt de drempel,” zegt Brandsma. “Een brouwer wil zijn ontwerp in handen hebben voor hij zich ergens aan committeert.”

Menno Brandsma

Menno Brandsma

Designs divers en steeds professioneler

De variatie in ontwerpstijlen neemt volgens Nomoq alleen maar toe. Waar sommige brouwerijen kiezen voor uitgesproken, bijna illustratieve designs, gaan andere juist voor rust, merkconsistentie en duidelijke kleurvlakken. Brandsma ziet in ieder geval geen eenduidige trend: “Het is enorm divers. Er zijn blikken die bijna een fantasiewereld laten zien, andere zijn heel functioneel. Wel zie je een professionalisering. Producenten zijn zich steeds bewuster van het feit dat een blik in het schap moet opvallen.”

Ook buiten bier groeit de vraag. Jongere generaties drinken vaker mixdranken, seltzers en functionele dranken, en dat merken ook de brouwerijen. Steeds meer producenten creëren naast bier een tweede lijn met laag-alcoholische of alcoholvrije varianten. Daardoor verschuift een deel van de opdrachten naar nieuwe categorieën. “Brouwers blijven brouwers,” zegt Brandsma, “maar ze verhuren ook hun ketels of maken andere dranken voor derden. Dat zien we vooral in België en Duitsland gebeuren.”

Nomoq blikken digitaal

Onderscheidende techniek

Nomoq werkt uitsluitend met digitale druktechnologie, waarmee zowel matte, glanzende als metallic effecten in één ontwerp kunnen worden gecombineerd. In één blik kunnen alle drie de afwerkingen worden toegepast. Het is een techniek die in offsetdruk niet mogelijk is. “We kunnen fotokwaliteit leveren en spelen met lagen, transparantie en reflectie,” vertelt Brandsma. “In de basis is het altijd hetzelfde blik, maar wat je ermee kunt doen, is bijna grenzeloos.”

Voor producenten vormt de stuksprijs een belangrijk onderdeel. Daarom werken we met staffel prijzen voor vaste klanten.. Alleen het nieuwe ontwerp brengt opstartkosten met zich mee, plus een toeslag wanneer matte, glanzende en metallic effecten worden gecombineerd. Voor grote oplages blijft offsetdruk per definitie goedkoper, maar die volumes liggen in de praktijk vaak hoger dan veel brouwerijen kunnen of willen afnemen. Alles onder de 250.000 stuks per order valt daardoor vrijwel automatisch binnen de markt waarin NOMOQ actief is.

Nomoq blikken

Nieuwe regelgeving dwingt tot aanpassing

Een aandachtspunt is volgens Brandsma de verandering in regelgeving rond blikcoatings. De huidige coatings, waaronder BPA-NI, voldoen voor de meeste bieren, maar niet voor dranken met hoge chloridegehaltes of veel vrije zwavel. Epoxy wordt daarvoor nu nog gebruikt, maar verdwijnt volgend jaar uit de markt. “In Frankrijk en de Verenigde Staten is epoxy al verboden,” zegt Brandsma. “Vanaf augustus volgend jaar mag het ook in de EU niet meer worden toegepast.”

NOMOQ stapt begin volgend jaar over op een nieuwe coating die lijkt op BPA-NI, de sterkte heeft van EPOXY, en die voldoet aan de nieuwe eisen.

NOMOQ-productfotografie-20221028-Rotterdam-

Duitsland als groeimarkt

Voor Nomoq is Duitsland de komende periode een belangrijk land. De verschuiving van fles naar blik komt daar later op gang dan in andere Europese markten, maar versnelt nu zichtbaar. Tegelijkertijd speelt het Duitse statiegeldsysteem een grote rol. Brandsma: “Om het DPG-logo op het blik te mogen drukken, moet je gecertificeerd zijn. Tot nu toe deden we dat met labels, maar vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar kunnen we dat direct meedrukken. Dat maakt export naar Duitsland eenvoudiger voor onze klanten.”

Met meerdere printers in Duitsland en Engeland heeft het bedrijf inmiddels voldoende capaciteit opgebouwd om aan de groeiende vraag te voldoen. Dat neemt niet weg dat de druk op de planning groot blijft. “De lijnen zitten vol,” zegt Brandsma. “Maar dat is een luxeprobleem.”

 

Meer artikelen

recent new image
Digitale blikbedrukking...

Het digitaal bedrukken van drankblikken...

Lees meer
recent new image
Recyclecheck 2026: meer...

Op 11 december 2025 gaf Verpact een...

Lees meer
recent new image
Afscheid Piet Degen bij...

Op 17 december sluit Piet Degen...

Lees meer
recent new image
Gebruikte machines...

Multivac biedt 15 showroommachines te...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox