Domino: ‘Voedselverspilling tegengaan met 2D-codes’

Domino: ‘Voedselverspilling tegengaan met 2D-codes’

Domino: ‘Voedselverspilling tegengaan met 2D-codes’

Over de hele wereld wordt genoeg voedsel geproduceerd om 10 miljard mensen te voeden. Helaas belandt ongeveer 931 miljoen ton aan geproduceerde voedingsmiddelen tot voedselverspilling. Van deze enorme verspilling komt 61% uit huishoudens en 13% uit de detailhandel. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de voedselzekerheid, maar ook voor duurzaamheid en klimaatverandering. 
Een veelbelovende oplossing voor dit wereldwijde probleem is het gebruik van 2D-codes. Deze codes, die al worden toegepast voor het verbeteren van klantinformatie, spelen een cruciale rol bij het verminderen van voedselverspilling in de detailhandel en bij consumenten. Aldus Domino Benelux.

Voorraadbeheer en traceerbaarheid in een nieuw jasje

2D-codes op batchniveau geven gedetailleerde informatie over de herkomst en houdbaarheid van producten. Merken gebruiken deze codes om gegevens te verzamelen en te delen, producten te volgen en effectieve terugroepacties te beheren. 
In de detailhandel verbeteren deze codes het voorraadbeheer door houdbaarheidsdata in realtime te monitoren. Producten met verstreken houdbaarheidsdatum worden snel geïdentificeerd en uit de schappen gehaald, waardoor voedselverspilling vermindert, informeert de leverancier van industriële printers

Dynamische prijsvorming voor duurzaamheid

Een van de innovatieve toepassingen van 2D-codes in de detailhandel is dynamische prijsvorming. Dit is een strategie waarbij algoritmen worden gebruikt om prijzen aan te passen op basis van verschillende factoren, zoals houdbaarheidsdata. 
Detailhandelaren kunnen prijzen voor specifieke batches dynamisch updaten, waardoor producten met naderende houdbaarheidsdatum aantrekkelijker worden voor consumenten. Dit is niet alleen duurzamer, maar ook winstgevender voor de detailhandel. Ze verspillen immers minder voedsel en vergroten tegelijkertijd de winstmarges.

Voordelen voor consumenten

Naast de voordelen voor bedrijven dragen 2D-codes ook bij aan een betere consumentenervaring. Dynamische prijsmodellen resulteren in scherpere prijzen en kortingen voor producten met een beperkte houdbaarheid. Consumenten zijn bovendien steeds meer bereid 2D-codes te scannen voor toegang tot gedetailleerde productinformatie.

Toekomstgericht denken met 2D-codes

Bedrijven die nog niet hebben nagedacht over de voordelen van 2D-codes, moeten dat nu doen, meent Domino. Het bedrijf helpt merken zich voor te bereiden op een toekomst waarin 2D-codes op elk product en elke verpakking een norm zijn. 

Lees hier het volledige artikel

Artikel delen