Van bewustwording naar concrete actie
De tweedaagse training is ontwikkeld door het KIDV in samenwerking met Packademy en Partners for Innovation. De aanpak is pragmatisch en gericht op het vergroten van het handelingsperspectief van bedrijven. 'Het doel is dat bedrijven zélf aan de slag kunnen, zonder afhankelijk te zijn van consultants die het voor hen doen', zegt Stefan Hermsen (Packademy), medeontwikkelaar van de training. 'Tegelijk willen we voorkomen dat bedrijven stil blijven zitten omdat ze niet weten waar te beginnen.'
Dat die aanpak werkt, bleek al tijdens de eerste editie van de training in het voorjaar. Onder de deelnemers bevonden zich onder meer Rituals, Vion, Beopharma en Plus. Sommige bedrijven namen naar aanleiding van de training zelfs structurele stappen, zoals het aannemen van een eigen verpakkingskundige.
Bedrijven willen wel verduurzamen, maar zoeken naar houvast. Met deze training laten we zien dat je samen stappen kunt zetten – praktisch, concreet en vanuit je eigen positie in de keten'
Quote: Stefan Hermsen (Packademy): - medeontwikkelaar van de training.
Inzicht, tools en een concreet actieplan
De training bestaat uit twee interactieve dagdelen. Deelnemers brengen hun verpakkingsketen in kaart, krijgen inzicht in de eisen van verschillende stakeholders, werken met praktische tools en verkennen verduurzamingsmogelijkheden. Ze gaan naar huis met een concreet actieplan.
De training sluit nauw aan bij actuele ontwikkelingen zoals de PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation). Tijdens recente bijeenkomsten, zoals de PPWR-stakeholdersessie in de Jaarbeurs, werd opnieuw duidelijk dat bedrijven het vraagstuk van duurzame verpakkingen niet alleen kunnen oplossen. Samenwerking in de keten is essentieel — en die gedachte vormt het uitgangspunt van de KIDV-training.
Nieuwe edities na de zomer
De volgende training vindt plaats op dinsdag 23 en 30 september. Inschrijven kan via de KIDV-website.