Feestverpakking als merktool: innovaties London Packaging Week 2025

Feestverpakking als merktool: innovaties London Packaging Week 2025

Tijdens London Packaging Week 2025 tonen exposanten hoe verpakking rond de feestdagen niet alleen functioneel is, maar ook een essentieel onderdeel vormt van merkbeleving en klantbinding. Van luxe geschenkverpakkingen tot interactieve adventskalenders en decoratieve elementen: de beurs laat zien hoe merken verpakking strategisch kunnen inzetten in het kader van seizoenscampagnes.

Premium geschenkverpakkingen voor feestelijke merkactivatie

Diverse exposanten belichten hoe verpakking bijdraagt aan het presenteren van luxe cadeaus. Zo ontwikkelt Curtis Packaging (stand F70) hangende geschenkverpakkingen, geschikt voor zowel productbescherming als visuele presentatie. Deze oplossingen combineren praktische inzetbaarheid met esthetische waarde, bijvoorbeeld via beschermende interieurs of verpakt in zijdepapier.

Seismo Packaging (stand F64) presenteert een luxe wijnverpakking met een bijzondere waaierstructuur. Bij opening ontvouwt zich een bedrukt achtergrondpaneel dat het product visueel versterkt. De verpakking is gemaakt van stevig karton en speciaal papier.

Ook in de beautysector is feestverpakking een belangrijk thema. Marber (stand D62) ontwikkelt complete giftsets waarbij primaire en secundaire verpakkingen naar eigen zeggen samenkomen in visueel aantrekkelijke presentaties. Vrijdag (stand H80) introduceert de Cosmetic Holiday Box, een subtiel vormgegeven verpakking met reliëfdruk voor exclusieve cosmetica.

Tekst gaat verder onder de foto.

LondonPackagingWeek_2025_Marber

Adventskalenders als merkverlenging

De klassieke adventskalender wordt steeds vaker ingezet als premium verpakking. Vrijdag ontwikkelt voor luxe retailers zoals De Bijenkorf adventskalenders met opvallende structuren en geïntegreerde QR-codes. Knoll Printing & Packaging (stand G50) toont kalenders voor merken als MAC Cosmetics en Penhaligon’s, geproduceerd van FSC-gecertificeerd papier en met herbruikbare of interactieve elementen. Ook Seismo Packaging biedt een adventskalender met een transformeerbare structuur die inspeelt op interactieve gebruikerservaring.

Decoratie als onderdeel van verpakkingsstrategie

Naast functionele verpakkingen zijn er ook voorbeelden van decoratieve toepassingen. Impact Emotion (stand J24) toont metalen pop-up kerstornamenten die plat geleverd worden en binnen enkele seconden transformeren tot driedimensionale versieringen. Deze zijn volledig personaliseerbaar en inzetbaar als relatiegeschenk of promotioneel materiaal.

Tekst gaat verder onder de foto.

LondonPackagingWeek_2025_ornamenten

Berisfords (stand G22) presenteert een breed assortiment aan linten, waaronder gepersonaliseerde opties met feestelijke thema’s. Ook in de voedingssector wordt thematisering toegepast: Packaging Source (stand B20) ontwikkelt feestverpakkingen voor onder meer pastéis de nata, inclusief visuele elementen zoals een illustratie van rendier Rudolph.

Creatieve verpakkingsconcepten met storytelling

Een opvallend voorbeeld van storytelling in verpakking is afkomstig van  Falconer (stand E64). Het bedrijf ontwikkelt jaarlijks een eigen kerstpakket, waaronder een recent project in de vorm van een boek met The Nutcracker-thema. De verpakking bevat onder meer een verlichte diorama, een verhalende binnenzijde en vier feestelijke cocktailrecepten met bijbehorende ingrediënten. Alle onderdelen zijn FSC-gecertificeerd en ontworpen met aandacht voor hergebruik en presentatie.

Tekst gaat verder onder de foto.

LondonPackagingWeek_2025_Nutcracker

Duurzaamheid en materiaalkeuze

Een aantal exposanten benadrukt duurzaam materiaalgebruik, met name via FSC-certificering en plasticvrije afwerkingen. Knoll en Falconer lichten dit expliciet toe, maar veel andere claims over duurzaamheid blijven generiek en missen onafhankelijke onderbouwing. Hier ligt ruimte voor verdere transparantie en meetbaarheid.

LondonPackagingWeek_2025_SeventhHeaven

 

Conclusie

London Packaging Week 2025 laat zien dat feestverpakking meer is dan een decoratief element. Adventskalenders, luxe geschenkdozen en creatieve decoratie worden steeds vaker ingezet om merkbeleving te versterken. Tegelijkertijd groeit de druk om duurzaamheidsclaims concreet te onderbouwen. Voor verpakkingsprofessionals ligt de uitdaging in het combineren van creativiteit met transparantie en meetbare resultaten.

Meer artikelen

recent new image
Feestverpakking als...

Tijdens London Packaging Week 2025...

Lees meer
recent new image
Samenwerking creëert...

Dimensio Groep, Euro Products en Boso...

Lees meer
recent new image
Verpact: Resultaten 2024...

In 2024 zijn in Nederland alle...

Lees meer
recent new image
Hordijk versterkt...

De Nederlandse verpakkingsproducent...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox