Hoogwaardige flexibele verpakkingen in kleine oplagen

Hoogwaardige flexibele verpakkingen in kleine oplagen

‘Ook al wordt plastic zwaar bekritiseerd, flexibele verpakkingen zijn en blijven populair’

Het Amerikaanse bedrijf ePac zette in Engeland voet op Europese grond en bouwde afgelopen jaar een nieuwe fabriek in Lyon, Frankrijk, en vervolgens in Polen. Dominique Huret en Jean Schrurs van Cape Decision interviewden ceo Jonathan Schmitt en marketingcoördinator Maria Lyri van ePac Holding Europe.

Het Businessmodel van ePac Flexible Packaging

Hoogwaardige flexibele verpakkingen in kleine oplagen leveren. Dat is het businessmodel van ePac.

Het bedrijf bestaat uit ePac Flexible Packaging Holding USA en ePack Flexible Packaging Europe. Het in Texas opgerichte bedrijf, met een omzet van 100 miljoen USD, heeft ook in Europa voet aan de grond gekregen met fabrieken in Engeland en Frankrijk en een verkoopkantoor in Polen.

Kunt u de keuze voor het bedrijfsmodel van ePac toelichten?

Jonathan Schmitt: ‘Met een paar decennia ervaring in de verpakkingsindustrie, heb ik sweet spots opgemerkt. De markt bood geen kleine bestellingen van hoogwaardige flexibele verpakkingszakjes en -zakken aan, en toch was de vraag er.

Tegenwoordig hebben veel kleine ambachtelijke producenten in de voeding, cosmetica, dierenvoeding en farma behoefte aan verpakkingsoplossingen, lay-flat of stazakken of roll stock. Ik geloof al sinds de begindagen in de voordelen van digitale printtechnologie. En last but not least had ePac Flexible Packaging bewezen succes met het industriële ontwikkelingsmodel in de VS.

De fabriek zo dicht mogelijk bij de klant om logistieke en milieukosten te verlagen

Verschillende opeenvolgende stappen staan centraal in onze business development. Voor Europa was het eerste belangrijke leveringspunt de Brackley-fabriek in de buurt van Silverstone, Hampshire, met een verkoopafdeling en productie. Er wordt dan een verkoopkantoor in een ander land opgericht, terwijl de productie wordt ondersteund door de dichtstbijzijnde fabriek. 

Voor ons kantoor hier in Lyon was het de Brackley-fabriek. Wanneer de verkoop een break-even niveau bereikt, wordt een fabriek gebouwd op een geschikte locatie zo dicht mogelijk bij de klant om logistieke en milieukosten te verlagen. De nieuwe fabriek wordt dan een hub. Nabijgelegen landen en markten kunnen worden ontwikkeld en bevoorraad totdat nieuwe ePacfabrieken ontstaan.

’ Wat waren de belangrijkste mijlpalen bij de bouw van de fabriek in Lyon?

Schmitt: ‘In september 2020 openden we het verkoopkantoor met een onmiddellijke marktreactie. De nood was er. Eind december 2020 zijn we gestart met het ombouwen van een bestaand magazijn tot een state-of-the-art verpakkingsfabriek met HP digitale printers, Karlville-slitters en stans-/ pouchlijnen en Nordmeccanica-lamineermachines.

De eerste producten uit Lyon werden in april 2021 naar klanten verzonden. Voor het model van ePac was deze nieuwe fabriek een copy paste-oefening.

Epac Flexible Packaging introductie video:

 

Dit gaat echter voorbij aan de regelgevende complexiteit van Frankrijk, waar Frans zijn en het hebben van connecties en ervaring hier veel heeft geholpen.

Brexit en de pandemie waren een extra last, maar onze gemotiveerde medewerkers met een start-up geest hebben het allemaal laten gebeuren.

’ Kunt u de product- en marktstrategie van ePac toelichten?

Maria Lyri: ‘Wij verkopen op maat gemaakte stand-up en lay-flat zakjes in rollen of in eenheden voor de lichaamsverzorging-, dierenvoeding-, cosmetica-, tuinieren-, snacks-, zoetwaren-, diepgevroren vlees- en vis-segmenten.

Onze verpakking bestaat uit maximaal 3 lagen in PP, PET, PE, EVOH en gemetalliseerde folie, afhankelijk van het type barrière dat nodig is.

Qua afwerking biedt ePac glanzende, matte en soft-touch opties.

Op dit moment zien we een verschuiving naar mono-materialen en gecoat papier.

We zijn trots op het produceren van bedrukte papieren zakjes in kraft of wit papier. We produceren ook voor Polen en Oostenrijk. De gemiddelde bestelhoeveelheid is 2.000 tot 4.000 meter, maar we kunnen tot 45.000 meter gaan. Het mooie van digitaal printen is dat er geen afval is en we multi-sku bestellingen van hetzelfde formaat in dezelfde oplage kunnen drukken.’ Welke evoluties ziet u in de markten voor flexibele verpakkingen voor kunststoffen? Lyri: ‘Ook al wordt plastic zwaar bekritiseerd, flexibele verpakkingen zijn en blijven populair.

Aantrekkelijk, handig, beschermt de producten en verlengt de houdbaarheidsdatum. Bovendien wordt het steeds lichter en meer in mono-materiaal. Digitaal printen maakt eindeloze decoratieve en communicatiemogelijkheden voor en met de consument mogelijk, daarom houden alle marketingteams van ons.’ Welke uitdagingen moet je dit jaar aangaan?

Schmitt: ‘We blijven onze productie verhogen. In Q3 van dit jaar voegen we een tweede productieshift toe. Ook versterken we onze samenwerking met mono-materiaalfolieleveranciers. We beginnen ook met het produceren van papieren zakjes met onze bestaande apparatuur.

Op Europees niveau is er veel gaande. Onze fabriek produceert momenteel bestellingen voor ons verkoopkantoor in Oostenrijk. Met onze nieuwe fabriek, ePac Polen Noord, gaan we versnellen, want vanuit die locatie zullen we Wit-Rusland, Litouwen, Oekraïne en Slowakije bedienen.

Eind dit jaar openen we de productie in Innsbruck, gericht op het zuiden van Duitsland, Noord-Italië en Slovenië. Jonge ondernemers geloven in digitaal printen, we zijn strategisch gelegen en hebben een dynamisch team. Dit zijn ingrediënten voor succes.

 

 

Jonge ondernemers geloven in digitaal printen
Artikel delen